Προχειρότητες από πλευράς της κυβέρνησης στο προσφυγικό

558

Ξόδεψαν 22.320 ευρώ λίγο πριν τα Χριστούγεννα, αναθέτοντας σε ιδιώτη την αναδιοργάνωση της Γενικής Γραμματείας Μεταναστευτικής Πολιτικής, Υποδοχής & Ασύλου, ως δομής του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Η ίδρυση του υπουργείου πιθανόν να απαιτήσει νέα έξοδα για οργανόγραμμα και προσθήκη των απαραίτητων υπηρεσιών.

Παραλείψεις, ασάφειες και αλληλοεπικαλύψεις αρμοδιοτήτων εξακολουθούν να προκαλούν την αίσθηση της χαώδους διαχείρισης του προσφυγικού, καθώς απ’ ό,τι φαίνεται και η «διορθωτική κίνηση» του πρωθυπουργού να ιδρύσει υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου αποφασίστηκε μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα υπό την ασφυκτική πίεση των ξενοφοβικών αντιδράσεων και του υπερπληθυσμού των νησιών, χωρίς καμία σοβαρή προετοιμασία.

Είναι ενδεικτικό ότι το Προεδρικό Διάταγμα 4/2020 (ΦΕΚ 4/Α/15-1-2020) δεν συστήνει Κεντρική Διοικητική και Οικονομική Υπηρεσία στο νέο υπουργείο, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να γίνουν τα στοιχειώδη, από τη γραμματειακή υποστήριξη της πολιτικής ηγεσίας μέχρι την κάλυψη των εξόδων του υπουργού Νότη Μηταράκη στη Σάμο και τη Λέσβο και από την εκκαθάριση και τις πληρωμές των προμηθειών μέχρι τη μισθοδοσία του επόμενου μήνα. Αναμένεται τώρα η «διορθωτική κίνηση» και αυτής της παράλειψης, η οποία έγινε προφανώς εκ παραδρομής, είναι όμως ενδεικτική της βιασύνης, της προχειρότητας και του πανικού που χαρακτηρίζει βασικούς κυβερνητικούς χειρισμούς στο προσφυγικό το τελευταίο εξάμηνο, σε αντίθεση με την εικόνα της ετοιμότητας και της καλής διακυβέρνησης που θέλει να διεκδικήσει η Ν.Δ.

Την ώρα που η πολιτική ηγεσία θα έχει το γραφείο της σε διαφορετικό κτήριο για μερικούς μήνες και θα επικοινωνούν μέσω της τεχνολογίας, όπως δήλωσε ο νέος υπουργός, θα πρέπει να βρεθεί χώρος τουλάχιστον για να στεγαστούν οι περίπου 50 νέοι μόνιμοι υπάλληλοι που αναμένεται να προσληφθούν μέσω ΑΣΕΠ, καθώς ολοκληρώνεται η διαδικασία που είχε ξεκινήσει η προηγούμενη κυβέρνηση.

Ιδιωτικά νομοσχέδια

Εγείρεται μάλιστα το ερώτημα αν στην έννοια της καλής διακυβέρνησης περιλαμβάνεται η ιδιωτικοποίηση βασικών λειτουργιών της δημόσιας διοίκησης, όπως η σύνταξη νομοσχεδίων και οργανογράμματος. Στο παρελθόν, αυτά ήταν έργο των αρμόδιων υπηρεσιών του κάθε υπουργείου, ενώ περνούσαν από τη βάσανο των παρατηρήσεων και της κριτικής των άμεσα εμπλεκόμενων διοικητικών υπηρεσιών που γνώριζαν το θέμα και που θα αναλάμβαναν την εφαρμογή.

Ωστόσο, ο νόμος για τη διεθνή προστασία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη δεν φαίνεται να τέθηκε σε έλεγχο από τις αρμόδιες διοικήσεις, αλλά μάλλον ανακοινώθηκε και σ’ αυτές αιφνιδιαστικά και τις έφερε προ τετελεσμένου. Επιπλέον, λίγο πριν από τις γιορτές, στις 18 Δεκεμβρίου, δημοσιεύτηκε στη Διαύγεια απόφαση με την υπογραφή του γενικού γραμματέα Μεταναστευτικής Πολιτικής, η οποία εγκρίνει κονδύλι 22.320 ευρώ από τον προϋπολογισμό του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη «για την κάλυψη δαπάνης για την ανάθεση σε ειδικό επιστήμονα, του έργου της σύνταξης σχεδίου νόμου, της παράγωγης νομοθεσίας και της αιτιολογικής έκθεσης με τίτλο: “Αναδιοργάνωση της Γενικής Γραμματείας Μεταναστευτικής Πολιτικής, Υποδοχής & Ασύλου του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη”».

Σε κάθε περίπτωση, η ίδρυση του υπουργείου προφανώς επιβάλλει αλλαγές στο όποιο σχέδιο οργανογράμματος υπάρχει μέχρι τώρα, ενώ δημιουργείται το ερώτημα αν οι αλλαγές… περιλαμβάνονται στην αρχική τιμή.

Υπάρχει επίσης νομική ασάφεια σχετικά με το καθεστώς των αρμοδιοτήτων που αναλάμβανε νομοθετικά με αιφνιδιαστική τροπολογία της τελευταίας στιγμής ο Εθνικός Συντονιστής για το Προσφυγικό. Μεταξύ άλλων, είχε την εποπτεία των υπηρεσιών που υπάγονταν στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και σήμερα μεταφέρονται στο υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, όπως και λόγο για τον εσωτερικό κανονισμό των δομών υποδοχής και φιλοξενίας ή ακόμα και της πολιτικής για τους ασυνόδευτους ανήλικους πρόσφυγες, ενώ δινόταν η δυνατότητα απευθείας ανάθεσης εκτός των περιορισμών των δημόσιων οικονομικών για κάθε ενέργεια που αφορά το προσφυγικό.

Η ίδια ασάφεια επικρατεί σχετικά με τις αρμοδιότητες της Εθνικής Συντονίστριας για τους ασυνόδευτους ανήλικους Ειρήνης Αγαπηδάκη και του βοηθού συντονιστή Απόστολου Δοξιάδη, οι οποίοι τοποθετήθηκαν κι αυτοί αιφνιδιαστικά στη θέση αυτή στα τέλη Νοεμβρίου και έκτοτε είναι ζήτημα αν ξανακούστηκαν.

 

Amber alert…

Μάλιστα, η κ. Αγαπηδάκη απουσίαζε από σύσκεψη με θέμα την πρόταση της Σερβίας να υποδεχτεί 300 ασυνόδευτους ανήλικους που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα. Στη σύσκεψη μετείχαν ο αναπληρωτής υπουργός αρμόδιος για τη διεθνή διάσταση του προσφυγικού Γιώργος Κουμουτσάκος, ο πρέσβης της Σερβίας Ντούσαν Σπασόγιεβιτς και η υφυπουργός Εργασίας Δόμνα Μιχαηλίδου, η οποία έχει νομικά την αρμοδιότητα για τους ασυνόδευτους ανήλικους.

Αλλωστε, την κ. Μιχαηλίδου είχε βάλει πρόσφατα στο στόχαστρο το ρατσιστικό πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «Δημοκρατία», καθώς η υπουργός υπέγραφε την απόφαση για τις προδιαγραφές των δομών ημιαυτόνομης διαβίωσης των ασυνόδευτων ανήλικων.

 

Απλήρωτοι οι δικηγόροι

Τη μέρα που άλλαζε υπουργικά χέρια το χαρτοφυλάκιο του προσφυγικού, ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Αθήνας, Δημήτρης Βερβεσός, ζητούσε από τον τότε υπουργό Μιχάλη Χρυσοχοΐδη να καταβληθεί η αμοιβή των δικηγόρων που συμμετέχουν στο μητρώο της Υπηρεσίας Ασύλου και προσφέρουν νομική βοήθεια σε όσους ζητούν άσυλο, κάτι που αποτελεί διεθνή υποχρέωση της Ελλάδας.

Σημείωνε ότι στη συντριπτική πλειονότητα καθυστερεί πάνω από έξι μήνες η εξόφληση των τιμολογίων παροχής υπηρεσιών, ενώ οι δικηγόροι καλούνται να αποδώσουν ΦΠΑ, ασφαλιστικές εισφορές και φόρο εισοδήματος επί ανείσπρακτων ποσών.

Επισήμαινε ότι υπάρχουν δικηγόροι που απασχολούνται από τον Σεπτέμβριο του 2018 χωρίς να έχουν πληρωθεί μέχρι σήμερα και υπογραμμίζει ότι δεν ευσταθεί η εξήγηση υπηρεσιακών παραγόντων που επικαλούνται τον προϋπολογισμό, καθώς τα σχετικά χρήματα καλύπτονται από ευρωπαϊκά κονδύλια.