Πρεμιέρα για τις χειμερινές εκπτώσεις 

103

Ξεκίνησαν σήμερα οι χειμερινές εκπτώσεις, οι οποίες θα διαρκέσουν έως το Σάββατο 29 Φεβρουαρίου 2020 και την Κυριακή 19 Ιανουαρίου τα καταστήματα θα είναι ανοικτά.

 

Οι έμποροι καλούν τους καταναλωτές να αξιοποιήσουν τις μεγάλες μειώσεις τιμών, ενώ οι καταναλωτικές οργανώσεις προτρέπουν τον κόσμο να προχωρά σε αγορές εφόσον πραγματοποιήσει έρευνα αγοράς με γνώμονα τη σχέση ποιότητας και τελικής τιμής.

Το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕ.Π.ΚΑ.) τονίζει ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις αγορές τους και να αποφεύγουν πιθανές παγίδες από αθέμιτες και επιθετικές εμπορικές πρακτικές.

Ειδικότερα, το Κέντρο Προστασίας Καταναλώτών (ΚΕ.Π.ΚΑ.) επισημαίνει:

Δεν πρέπει να γίνεται σύγχυση μεταξύ εκπτώσεων και προσφορών. Οι εκπτώσεις αφορούν προϊόντα της σεζόν, για τα οποία η έκπτωση είναι συνήθως χαμηλή. Για τις προσφορές, η έκπτωση είναι ιδιαίτερα υψηλή, αλλά αφορά είδη παρωχημένης εποχής. Οι καταναλωτές δεν πρέπει να παρασυρόμαστε από τις μεγάλες εκπτώσεις.

Οι καταστηματάρχες είναι υποχρεωμένοι να αλλάζουν τα προϊόντα τα οποία παρουσιάζουν ελάττωμα και αγοράστηκαν την περίοδο των εκπτώσεων. Ο έμπορος μπορεί να αρνηθεί αλλαγή ελαττωματικού είδους, μόνο εάν το προϊόν είναι σε τιμή προσφοράς, εξαιτίας του συγκεκριμένου ελαττώματος και εφόσον έχει ενημερώσει σχετικά τον καταναλωτή, πριν την αγορά, με ανάλογη πινακίδα.

Για την περίοδο των εκπτώσεων, πρέπει να υπάρχει πινακίδα σε ορατά από τους καταναλωτές σημεία του καταστήματος και των βιτρινών, που θα αναγράφει το ποσοστό των εκπτώσεων που παρέχονται στις τιμές πώλησης κάθε είδους ή ομάδας ειδών ή όλων των ειδών του καταστήματος. Αν δεν υπάρχει τέτοια πινακίδα, πρέπει σε κάθε είδος να υπάρχει καρτελάκι, που να αναγράφει την τιμή πώλησης του προϊόντος, πριν την έκπτωση (διαγραμμένη) και την τιμή, μετά την έκπτωση.

Οι καταναλωτές δεν πρέπει να επηρεάζονται από τις διαφημίσεις.

Θα αποβεί πολύ χρήσιμο για τους καταναλωτές, εάν, πριν τις εκπτώσεις, επισκεφθούν την αγορά, για να διερευνήσουν τις τιμές, πριν την έκπτωση και να επισημάνουν τα είδη που θέλουν να αγοράσουν. Έτσι, θα έχουν τη δυνατότητα σύγκρισης των τιμών, πριν και μετά την έκπτωση, καθώς και τη βεβαιότητα ότι το ποσό που αναγράφεται, ως τιμή, πριν την έκπτωση, είναι πραγματικό.

Επιβάλλεται ο προγραμματισμός στις αγορές, σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες, προς αποφυγή της υπερκατανάλωσης.

Απαραίτητη είναι η έρευνα αγοράς.

Πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στις ενδείξεις ενιαίας έκπτωσης στις βιτρίνες των καταστημάτων. Τα ποσοστά της έκπτωσης αφορούν καθορισμένες κατηγορίες ομοίων προϊόντων και όχι όλο το εμπόρευμα του καταστήματος. Πολλές φορές, στις βιτρίνες αναγράφονται υψηλά ποσοστά εκπτώσεων και χρησιμοποιούνται σαν «κράχτες», ενώ μέσα στο κατάστημα σε πολλές περιπτώσεις, υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά, συνήθως πολύ μικρότερα.

Αν οι καταναλωτές χρησιμοποιούν για τις αγορές τους δόσεις ή πιστωτική κάρτα, πρέπει να προσέχουν κάθε λεπτομέρεια για τους όρους, που διέπουν αυτή τη συναλλαγή.

Πρέπει να απαιτούν απόδειξη πληρωμής για κάθε αγορά τους.

Πρέπει να ελέγχουν την ποιότητα και την προέλευση του είδους, που αγοράζουν.

Μειωμένος ο τζίρος τις γιορτές
Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ (ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ) για την κίνηση των εμπορικών καταστημάτων, κατά την πρόσφατη εορταστική περίοδο, αύξηση πωλήσεων σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2018, σημείωσε μόλις το 17% των επιχειρήσεων, ενώ το 49% κατέγραψε μειωμένο τζίρο. Στα ίδια επίπεδα κυμάνθηκε ο τζίρος των εορτών για το 34% των επιχειρήσεων.

Ο κλάδος που επλήγη περισσότερο είναι αυτός της ένδυσης-υπόδησης, ενώ μικρή αύξηση, της τάξης του 1,5%, κατέγραψαν οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ. Τέσσερις στους 10 επιχειρηματίες πραγματοποίησαν προσφορές στα καταστήματά τους, κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου.

Η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) έχει πάγιο αίτημα τον περιορισμό της χρονικής διάρκειας των τακτικών εκπτώσεων σε οκτώ εβδομάδες από 18 εβδομάδες που είναι σήμερα.

Όπως ανέφερε την περασμένη εβδομάδα, ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας, Γιώργος Καρανίκας, δεν έχει αποδώσει ο θεσμός των ενδιάμεσων εκπτώσεων και βασικό επιχείρημα της ΕΣΕΕ για εκπτώσεις δύο φορές τον χρόνο είναι ότι ο Φεβρουάριος και ο Αύγουστος αποτελούν τους τελευταίους μήνες της χειμερινής και της θερινής περιόδου και οι έμποροι θα κάνουν γενναίες εκπτώσεις για να πουληθεί το στοκ, λόγω τέλους εποχής, ενώ προσφορές θα υπάρχουν όλον τον χρόνο.