Το σκάνδαλο των γυμνών αγαλμάτων: Πορνογραφία ή τέχνη;

475

weird_sculptures_xr

Ο σάλος στην Ιταλία για την  «Σταχομαζώχτρα» φέρνει στον νου «διαμάχες» για άλλα έργα τέχνης που εντυπωσίασαν και δίχασαν – Από την αριστουργηματική «Αρπαγή της Περσεφόνης» του Μπερνίνι μέχρι τη γυναίκα-κάθισμα και το γλυπτό που θυμίζει… σεξουαλικό βοήθημα

Η διαμάχη που ξέσπασε ανάμεσα σε όσους βρίσκουν αριστουργηματικό και σε εκείνους (κυρίως εκείνες) που το θεωρούν «σεξιστικό ανοσιούργημα, το οποίο προάγει τις έμφυλες διακρίσεις και την πραγμοποίηση της γυναίκας, συνιστά αισχρή προσβολή προς το γυναικείο φύλο» κ.λπ., επί του παρόντος αφορά στο ολόσωμο μπρούτζινο άγαλμα του Emanuele Stifano, «La Spigolatrice».

Η Ιταλίδα «Σταχομαζώχτρα» όπως θα μπορούσε ίσως να αποδοθεί στα -παπαδιαμάντεια- ελληνικά η αγρότισσα που έπλασε ο Ιταλός γλύπτης, σκανδαλίζει και διχάζει την κοινή γνώμη στη γείτονα χώρα κατά έναν τρόπο που φαντάζει σαν απόλυτα αναμενόμενος για τα σύγχρονα ήθη, με την, ενίοτε υστερική, καταδίωξη οποιασδήποτε έμφασης στο φυσικό γυναικείο κάλλος, σαν παρενέργεια του κινήματος #MeToo.

Ταυτόχρονα, όμως, ο ντόρος γύρω από το εάν είναι σεξιστικό, προσβλητικό, αισχρό κ.ο.κ. ένα έργο τέχνης επειδή είναι υπερβολικά πιστό στην αποτύπωση των οπισθίων του μοντέλου, μοιάζει εντελώς οπισθοδρομικός, σχεδόν μεσαιωνικός. Η «Σταχομαζώχτρα» του Stifano αποτίει φόρο τιμής στη συμβολή του λαού και δη των Ιταλίδων σε έναν αγώνα για την εθνική ανεξαρτησία και τον αυτοπροσδιορισμό του έθνους τους. Ο γλύπτης φαντάστηκε αυτό το σύμβολο εκτεθειμένο σε ούριο άνεμο, από το φύσημα του οποίου το φόρεμα έχει κολλήσει στο σώμα σαν δεύτερη επιδερμίδα, αποκαλύπτοντας ένα ζεύγος κυριολεκτικά αγαλματένιων γλουτών.

Διαβάστε περισσότερα στο Πρώτο Θέμα