Τραγωδία στα Τέμπη: Σε τροχιά σύγκρουσης επί 16 λεπτά τα δύο τρένα – Γιατί ο σταθμάρχης δεν κατάλαβε ποτέ το λάθος του

195

train-wrecks-m

Κάμερα στο γραφείο του έχει καταγράψει όλες τις κινήσεις του – Για πέντε λεπτά, σύμφωνα με εκτιμήσεις, θα μπορούσε να είχε δει στην κονσόλα την πορεία των τρένων και ν’ αποτρέψει το μοιραίο

Νέα στοιχεία που ολοκληρώνουν το παζλ για το μοιραίο ανθρώπινο λάθος που οδήγησε στη σύγκρουση των δύο τρένων το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου έρχονται στο φως της δημοσιότητας από τις έρευνες που πραγματοποιούν οι αρχές και τις μαρτυρίες αρμόδιων αξιωματούχων του ΟΣΕ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, ο σταθμάρχης της Λάρισας που έστειλε την επιβατική αμαξοστοιχία στη γραμμή «καθόδου» είχε στη διάθεση του 15 ολόκληρα λεπτά να συνειδητοποιήσει ότι το τρένο βρισκόταν σε τροχιά σύγκρουσης με την εμπορική αμαξοστοιχία.

Σύμφωνα με το χθεσινό ρεπορτάζ του Star για την αλυσίδα των λαθών, αλλά και τις πληροφορίες που μετέδωσε σήμερα η ΕΡΤ, τα τελευταία κρίσιμα λεπτά πριν τη μοιραία σύγκρουση των δύο τρένων το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου φαίνεται πως υπήρξε ενημέρωση πως το εμπορικό λαμβάνει γραμμή καθόδου προς Αθήνα.

Συγκεκριμένα, ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων φέρεται να επικοινωνεί πως στις 23.05 η εμπορική αμαξοστοιχία ξεκινά από τον Σταθμό των Νέων Πόρων με κατεύθυνση προς Αθήνα. Ένα λεπτό πριν, έχει αναχωρήσει και η επιβατική αμαξοστοιχία από τη Λάρισα. Για 16 ολόκληρα λεπτά τα δύο τρένα βρίσκονται σε πορεία σύγκρουσης.

Ο σταθμάρχης όμως δεν αντέδρασε ούτε τότε, μιας και εξακολουθούσε να πιστεύει ότι είχε «κλειδώσει» το μοιραίο Intercity 62 στην γραμμή ανόδου προς Θεσσαλονίκη.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι με το που πήρε το τρένο τη λάθος τροχιά, ο σταθμάρχης της Λάρισας για 5 λεπτά μπορούσε να δει στην κονσόλα του Σταθμαρχείου ότι το τρένο έχει μπει στις ράγες της καθόδου. Στη συνέχεια η κονσόλα δεν παρέχει τη δυνατότητα στον Σταθμάρχη να δει προς τα πού κινείται το τρένο.

Η επικοινωνία μεταξύ σταθμαρχών καταγράφεται βάση πρωτοκόλλου στο βιβλίο τηλεγραφημάτων, τον εποπτικό πίνακα κυκλοφορίας και το καταγραφικό των συνομιλιών.

«Υπάρχει ένα τηλέφωνο, εσωτερικό… το οποίο παίρνει ο Σταθμάρχης των Νέων Πόρων και λέει στον Σταθμάρχη της Λάρισας, ότι εγώ από τους Νέους Πόρους έδιωξα την 80501 στη γραμμή καθόδου προς Αθήνα. Ο Σταθμάρχης Λάρισας είναι υποχρεωμένος να καταγράψει τον αριθμό τηλεγραφήματος. Προφανώς ο σταθμάρχης Λάρισας δεν αντιλήφθηκε ότι η αμαξοστοιχία πέρασε στη γραμμή καθόδου», αναφέρει ο προϊστάμενος αμαξοστοιχιών ΟΣΕ και αντιπρόεδρος ΠΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ Θωμάς Χαμάμης.

Σύμφωνα πάντα με τις πληροφορίες της ΕΡΤ η ενημέρωση από τον Σταθμάρχη των Νέων Πόρων για την εμπορική αμαξοστοιχία ακούστηκε από όλους όσοι είχαν τα ραδιοτηλέφωνα ανοιχτά, αλλά δεν είναι γνωστό αν το πρωτόκολλο επικοινωνίας ακολουθήθηκε από τον Σταθμάρχη της Λάρισας.

«Με το που έφυγε η αμαξοστοιχία 62 από τον Σταθμό της Λάρισας, ο σταθμάρχης της Λάρισας ήταν υποχρεωμένος να σηκώσει το τηλέφωνο, να πάρει τους Νέους Πόρους και να πει ότι η αμαξοστοιχία έφυγε από τη γραμμή ανόδου προς Νέους Πόρους. Τι έγινε μεταξύ 2 σταθμαρχών αυτό δεν το γνωρίζω», προσθέτει ο κ. Χαμάμης.

Οι κινήσεις του Σταθμάρχη τα μοιραία λεπτά

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι αστυνομικοί έχουν πάρει το καταγραφικό από τις κάμερες ασφαλείας του Σταθμού στη Λάρισα. Πάνω από το γραφείο του σταθμάρχη, κάμερα έχει καταγράψει όλες τις κινήσεις εκείνης της ημέρας.

Μια δεύτερη κάμερα που βρίσκεται 10-15 μέτρα παρακάτω, είναι στην είσοδο του Σταθμαρχείου και με βεβαιότητα έχει καταγράψει τους επιβάτες που ανέβηκαν στο τρένο το μοιραίο βράδυ.