Τι αλλάζει στη Formula 1 το 2019

241

Όλες οι νέες αεροδυναμικές και τεχνικές αλλαγές που όρισε η FIA με σκοπό την εξισορρόπηση του grid και την αύξηση του θεάματος, συνοπτικά και κατανοητά.

Του Μιχάλη Παπαδημητρίου

Έρμα (Ballast)

Παρά τις πολυάριθμες αλλαγές στην αεροδυναμική, που θα συναντήσουμε παρακάτω, μία από τις πιο καθοριστικές μετατροπές στα μονοθέσια της νέα χρονιάς θα τη δούμε στον οδηγό. Το έρμα (ή ballast) είναι μεταλλικά «βαρίδια», με μικρό μέγεθος, που τοποθετούνται σε στρατηγικά επιλεγμένα σημεία πάνω στο αμάξωμα ώστε να βοηθούν τις ομάδες στη διαμόρφωση του setup. Το έρμα, παλαιοτέρα, καθοριζόταν από τη διαφορά του κατώτατου επιτρεπτού βάρους που δίνεται από την FIA (734 κιλά μαζί με τον οδηγό) και του πραγματικού τους βάρους.

Κοινή στρατηγική ανάμεσα στις ομάδες ήταν η κατασκευή του ελαφρύτερου δυνατού αμαξώματος όπου μαζί με την ενσωμάτωση των κραμάτων βολφραμίου δε θα υπολείπονταν του ορίου. Από το 2019, οδηγός και μονοθέσιο θα ζυγίζονται ξεχωριστά. Οι «πιλότοι», μαζί με το κάθισμά τους, θα έχουν ελάχιστο επιτρεπτό βάρος τα 80 κιλά. Αν υπολείπονται του ορίου θα τοποθετείται το αντίστοιχο έρμα κάτω από τη θέση του. Το ίδιο συμβαίνει και με τα υπόλοιπα 654 κιλά που απομένουν στο μονοθέσιο.

Η διαφορά με τον προηγούμενο κανονισμό, έγκειται στο γεγονός, πως το έρμα του οδηγού και το έρμα του μονοθεσίου υπολογίζονται πλέον ξεχωριστά. Στο παρελθόν, οδηγοί με μεγαλύτερο βάρος, όπως οι Χούλκενμπεργκ και Οκόν, δεν είχαν το ίδιο διαθέσιμο έρμα σε σχέση με ελαφρύτερους συναδέλφους τους επειδή η σωματική τους διάπλαση κάλυπτε την διαφορά. Πλέον το μεγαλύτερο μέρος του «ballast» θα καθορίζεται από το βάρος του μονοθεσίου και όχι από το βάρος του οδηγού.

Στην εικόνα βλέπουμε πως διαμορφώνεται η κατάσταση της διάθεσης έρματος, ανάλογα με το βάρος του οδηγού. Στη περίπτωση που ο οδηγός δεν φτάνει τα 80 κιλά του κατώτατου ορίου* το έρμα του οδηγού που θα τοποθετείται, θα βρίσκεται οπωσδήποτε κάτω από τη θέση του και οι ομάδες δε θα μπορούν να το μετατοπίσουν για να αποκτήσουν πλεονέκτημα σχετικό με το setup.

Εν ολίγοις, το έρμα είναι θεμιτό χαρακτηριστικό που με τους βαρύτερους οδηγούς το περιθώριο στο έρμα χανόταν στα κιλά του σώματός τους. Πλέον η πλειονότητα της ποσότητας του έρματος θα καθορίζεται από το βάρος του μονοθεσίου και όχι από τη διάπλαση του κάθε οδηγού.

Εμπρός Αεροτομή

Οι νέοι κανονισμοί για το 2019, προβλέπουν μια σχεδιαστικά απλούστερη εμπρός πτέρυγα (όπως βλέπουμε στην εικόνα) , ώστε να περιορίζεται η κάθετη αεροδυναμική δύναμη που μπορεί να παραχθεί από εκείνη. Συνέπεια αυτού, θα είναι τα μονοθέσια που «κυνηγούν» ένα άλλο με σκοπό την προσπέραση, να μην επηρεάζονται τόσο, όσο πέρυσι, από τον ακάθαρτο αέρα (dirty air) που θα παράγεται από τον προπορευόμενο, λόγω του σχεδιασμού της πτέρυγας. Αυτή η δυσκολία στις προσπεράσεις ήταν έκδηλη το 2018, με τα μονοθέσια που το επιχειρούσαν εν μέσω μίας στροφής να δέχονται το «χτύπημα» από τον ακάθαρτο αέρα, μη μπορώντας να ακολουθήσουν στην ίδια αγωνιστική γραμμή. Αυτό θέλει να εξαλείψει το 2019 η FIA δημιουργώντας μονοθέσια που παράγουν λιγότερη κάθετη αεροδυναμική δύναμη. Αυτό το γεγονός θα τα καταστήσει τουλάχιστον ένα δευτερόλεπτο αργότερα από το 2018, αλλά η παγκόσμια ομοσπονδία ελπίζει ότι ταυτόχρονα θα αυξηθούν και οι προσπεράσεις.

 

Πίσω Αεροτομή

Στην ίδια λογική, περί διευκόλυνσης των προσπεράσεων, κινήθηκαν οι υπεύθυνοι της FIA στους νέους σχεδιαστικούς κανονισμούς για την πίσω πτέρυγα. Ολόκληρη η μορφολογία της θα μεταβληθεί, το μήκος της θα αυξηθεί κατά 100 χιλιοστά , το ύψος κατά 70 ,ενώ το πλάτος κατά 50. Αυτόματα και οι πτέρυγες του DRS θα προσαρμοστούν στα ίδια σχεδιαστικά πρότυπα, κάνοντας την επίδρασή του ακόμα και 30% μεγαλύτερη σε σχέση με πέρυσι, προσφέροντας μεγαλύτερη διαφορά στη τελική ταχύτητα, ανάμεσα στο μονοθέσιο που το χρησιμοποιεί και σε αυτό που δεν το έχει διαθέσιμο.

 

Αεροδυναμικά βοηθήματα φρένων (Brake Ducts’ Winglets)

Η τρίτη σχεδιαστική αλλαγή, είναι η πιο ριζική, καθώς καταργεί εντελώς τις αεροδυναμικές προσθήκες στις εισαγωγές αέρα των φρένων οι οποίες θα από εδώ και στο εξής θα χρησιμοποιούνται απλώς για την ψύξη τους και μόνο. Αυτή η παρέμβαση θα περιορίσει την δυνατότητα στις ομάδες να ελέγχουν τον στροβιλισμό του αέρα που περνά από την εμπρός αεροτομή και οδηγείται στην πίσω. Εν τέλει και αυτή η αλλαγή θα περιορίσει  την παραγωγή κάθετης αεροδυναμικής δύναμης από τα μονοθέσια.

Κάθετα αεροδυναμικά βοηθήματα στις εισαγωγές των ψυγείων (Bargeboards)

Με αυτή την αλλαγή στο σχεδιασμό, τα μονοθέσια θα παρουσιάζονται ακόμα πιο αδύναμα στην παραγωγή κάθετης αεροδυναμικής δύναμης που, στην ίδια βάση με τις προηγούμενες, θα περιορίζουν τον επηρεασμό των μονοθεσιών από τον ακάθαρτο αέρα.

Καύσιμο

Η εντολή της FIA για το ποσό του καυσίμου που θα μπορούν να εφοδιαστούν τα μονοθέσια αυξάνεται από 105 σε 110 κιλά. Ο σκοπός είναι να μειωθεί η συχνότητα με την οποία οι οδηγοί εξοικονομούν καύσιμο κατά την διάρκεια του αγώνα πράγμα που θα οδηγήσει σε πιο επιθετικές στρατηγικές.

Από το έρμα μέχρι το καύσιμο αυτές είναι οι αλλαγές που επέβαλε στις ομάδες η FIA. Μένει να δούμε αν θα πιάσουν τόπο, υπομονή μέχρι τις 17 Μαρτίου και το Γκραν Πρι της Αυστραλίας.