Θέατρο: Φως στο σκοτάδι

της Ρίτση Τσακούμη

652

Στη θεατρική ιδιόλεκτο, όταν κλείνει ένα θέατρο αφήνουμε ένα φως ανοιχτό. Πως θα επιστρέψουμε» / Viral / Woman TOC

Ηθοποιός σημαίνει φως! Τουλάχιστον αυτό γνωρίζαμε μέχρι τώρα. Σημαίνει όμως και σκοτάδι. Τόσο σκοτάδι όσο ποτέ δεν φανταζόμασταν.

Το να είσαι ηθοποιός στη σημερινή εποχή είναι κάτι  δύσκολο. Ο κόσμος του θεάματος είναι δύσβατος και μακρύς και η αναγνωρισημότητα και η επαγγελματική αποκατάσταση αργούν πολύ.

Ο κάθε νέος ηθοποιός μετά την αποφοίτηση του από τις διάφορες σχολές θεάτρου έχει να αντιμετωπίσει μία πληθώρα προβλημάτων οικονομικής και ηθικής φύσεως. Οι οικονομικές απολαβές των νέων ηθοποιών είναι χαμηλές και η ανεργία πλήττει ιδιαίτερα τον συγκεκριμένο κλάδο. Οι  ηθικές αξίες και αρχές δεν γίνονται πάντα σεβαστές όπως αποδεικνύουν και τα τελευταία περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης και κακοποίησης στο χώρο της υποκριτικής.

Πρέπει να καταστεί σαφές πως κάθε άνθρωπος έχει τα δικά του προσωπικά όρια. Είναι εκείνα τα όρια που μας διαχωρίζουν από τους άλλους ανθρώπους γύρω μας, οι δικές μας  κόκκινες γραμμές, η ζώνη μηδέν που πρέπει να μην καταπατώνται από τους άλλους.

Τα προσωπικά όρια μας προστατεύουν από την χειραγώγηση, την εκμετάλλευση και την παραβίαση των άλλων. Έτσι μπορούμε να διαφυλάξουμε την ακεραιότητά μας, να παίρνουμε την ευθύνη του εαυτού μας και να έχουμε τον έλεγχο του σώματος μας και της ζωής μας.

Η υποκριτική έχει μπει στο μικροσκόπιο και τα πρόσφατα γεγονότα έχουν στρέψει την προσοχή της κοινής γνώμης στα σκάνδαλα που έχουν δημοσιοποιηθεί.

Ο φόβος η αγωνία και το δράμα που έχουν βιώσει τα θύματα έχουν σοκάρει την ελληνική κοινωνία, ενώ η άρση της καλλιτεχνικής ασυλίας πολλών γνωστών ηθοποιών έχει αλλάξει τις καλλιτεχνικές ισορροπίες.

Η ασυδοσία των ηθοποιών με την μεγάλη καριέρα έχει τελειώσει. Ο προβολέας φωτίζει πλέον και φανερώνει όλες τις βρωμιές στο χώρο της τέχνης.  Τα στόματα ανοίγουν, αφού οι καρδιές είναι έτοιμες να καταλάβουν και τα αυτιά να ακούσουν. Τίποτα πλέον δεν μένει κρυφό, κανένα σκάνδαλο δεν θα μείνει κρυμμένο πίσω από την κουίντα.

Ο χώρος της υποκριτικής όμως δεν είναι η εξαίρεση και δεν πρέπει να στοχοποιείται.  Περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης λαμβάνουν χώρα σε όλους τους εργασιακούς χώρους και σε όλα τα επαγγέλματα ανεξαιρέτως. Θα πρέπει να εστιάσουμε στο βασικό πρόβλημα το οποίο είναι η παρενόχληση και αυτή δεν κάνει διακρίσεις σε κανένα επάγγελμα και κανένα φύλο.

Η υποκριτική βιώνει δύσκολες στιγμές, άλλα είναι ένα ξεχωριστό πολιτισμικό προϊόν και  θα καταφέρει να επιβιώσει.

Βρισκόμαστε στην εξέλιξη του δράματος, άλλα θα αποδοθεί η νέμεσις, θα τιμωρηθεί ο υβριστής και θα αποκατασταθεί η ομαλότητα, ακόμη και αν χρειαστεί η ΤΕΧΝΗ να κάνει την αυτοκάθαρση της.