Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί άφησαν «μετεξεταστέα» την Κεραμέως

474

Η Ομοσπονδία σε ανακοίνωσή της τονίζει ότι από το 2016 το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, που καλύπτει ολόκληρο το φάσμα των ακαδημαϊκών προσόντων, δεν περιέλαβε, και εύλογα, τα πτυχία των κολεγίων με τη σύμφωνη γνώμη της Ε.Ε. και προειδοποιεί το υπουργείο Παιδείας ότι ανοίγει τον ασκό του Αιόλου θέτοντας σε κίνδυνο το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα.

Η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ) καταρρίπτει το επιχείρημα του υπουργείου Παιδείας ότι η –επί της ουσίας– εξίσωση των πτυχίων των κολεγίων με αυτά των ελληνικών πανεπιστημίων αποτελεί κοινοτική υποχρέωση, υποστηρίζοντας ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση το 2016 αποδέχτηκε την αντιστοίχιση του Εθνικού με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων χωρίς να περιλαμβάνονται στα οκτώ οριζόμενα επίπεδα τα πτυχία των κολεγίων.

Οπως μας θυμίζει λοιπόν η ΟΙΕΛΕ, και το 2014, επί υπουργίας Αρβανιτόπουλου, επιχειρήθηκε να ενταχθούν στο εθνικό πλαίσιο προσόντων τα πτυχία των κολεγίων, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να μπλοκάρει τις διαδικασίες αντιστοίχισης μετά από σχετική καταγγελία των εκπροσώπων των κοινωνικών εταίρων.

Τότε, οι εκπρόσωποι των εργαζομένων και των εργοδοτών, της ΑΔΕΔΥ και της ΓΣΕΕ παρουσίασαν στοιχεία για σωρεία παράνομων τίτλων σπουδών από παρόχους ιδιωτικής εκπαίδευσης, γεγονός που οδήγησε τους ευρωπαϊκούς θεσμούς να ζητήσουν από τη χώρα να λάβει μέτρα αποκατάστασης της διαφάνειας και της νομιμότητας στην έκδοση τίτλων σπουδών και τη διασφάλιση της ποιότητας των εκπαιδευτικών υπηρεσιών.

Τον Γενάρη του 2014, στο Cedefop -το Ευρωπαϊκό Κέντρο για την ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης, που αποτελεί οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ενωσης και το οποίο συμβάλλει στην ανάπτυξη και εφαρμογή των πολιτικών της Ε.Ε. στον τομέα της επαγγελματικής κατάρτισης- οι κοινωνικοί εταίροι σε συνεργασία με τους εκπροσώπους του ΕΟΠΠΕΠ (Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού) αλλά και εμπειρογνώμονες από την Ε.Ε. κατέληξαν στο τελικό σχέδιο του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων των 8 επιπέδων:

1ο: Απολυτήριο Δημοτικού
2ο: Απολυτήριο Γυμνασίου
3ο: Απολυτήριο Σχολής Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ), Απολυτήριο μεταγυμνασιακού ΙΕΚ
4ο: Απολυτήριο Γενικού Λυκείου, Απολυτήριο ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ
5ο: Απολυτήριο Τεχνικού-Επαγγελματικού Λυκείου με τάξη μαθητείας, Πτυχίο ΙΕΚ, Πτυχίο μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
6ο: Πανεπιστημιακός τίτλος
7ο: Μεταπτυχιακός τίτλος ειδίκευσης
8ο: Διδακτορικό δίπλωμα

Στη Λουβέν του Βελγίου, στα τέλη του ίδιου έτους, συνεδρίασε το Advisory Group και έκανε αποδεκτό το παραπάνω σχέδιο με μία βασική προϋπόθεση: τη διασφάλιση ποιότητας έργου και εκδιδόμενων τίτλων σπουδών. Ετσι η ελληνική κυβέρνηση τον Νοέμβριο του 2016, στο Βερολίνο, κατέθεσε την παραπάνω πρόταση, η οποία με τη σειρά της έγινε αποδεκτή από την Ε.Ε. με συγκεκριμένες δεσμεύσεις που ανέλαβε το υπουργείο Παιδείας σχετικά με τη διαδικασία έκδοσης τίτλων από παρόχους του ιδιωτικού τομέα.

«Επομένως, το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, που καλύπτει ολόκληρο το φάσμα των ακαδημαϊκών προσόντων από την πρωτοβάθμια ώς την ανώτατη εκπαίδευση (μεταξύ των οποίων και τα πτυχία των ΙΕΚ που παρέχονται από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς), δεν περιέλαβε, και εύλογα, τα πτυχία των Κολεγίων με τη σύμφωνη γνώμη της Ε.Ε.» τονίζει η ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ, η οποία προειδοποιεί ότι η ενδεχόμενη ψήφιση της επίμαχης διάταξης (άρθρο 50) του σχεδίου νόμου του υπουργείου Παιδείας ανοίγει τον ασκό του Αιόλου στον χώρο της Παιδείας, θέτοντας σε κίνδυνο το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα.

«Η ψήφιση της συγκεκριμένης διάταξης είναι αδιανόητη και ανοίγει τεράστιες πληγές στο σώμα της εκπαίδευσης και της κοινωνίας. Θέλω να πιστεύω ότι είναι προϊόν άγνοιας κι όχι στοχευμένη πολιτική. Καλώ την υπουργό Παιδείας να αποσύρει το άρθρο 50 και να ξεκινήσει ένας ευρύς διάλογος με τους κοινωνικούς φορείς με βάση το υφιστάμενο, εγκεκριμένο από την Ε.Ε., πλαίσιο, το οποίο δεν αναγνωρίζει ακαδημαϊκά προσόντα στα κολέγια, σε αντίθεση με τους τίτλους των ΙΕΚ, δημόσιων και ιδιωτικών, που επίσης δεν ανήκουν στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα ενώ παρέχουν, όπως τα Κολέγια, αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων» δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ Μιχάλης Κουρουτός.

 

Εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και πανεπιστημιακοί θεσμοί ζητούν την απόσυρση της επίμαχης ρύθμισης


Ψηφίζεται σήμερα το σχέδιο νόμου. Κινητοποιήσεις ΔΟΕ, ΟΛΜΕ, ΟΙΕΛΕ στα Προπύλαια

 

Μέχρι και την ύστατη στιγμή, εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και πανεπιστημιακοί θεσμοί ζητούν επιτακτικά την απόσυρση της διάταξης που εξισώνει τα πτυχία των κολεγίων με αυτά των δημόσιων πανεπιστημίων, με τις πρώτες να προχωρούν σήμερα σε κινητοποίηση έξω από τη Βουλή.

Το άρθρο 50 του σχεδίου νόμου «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Ερευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις», το οποίο προβλέπει ότι τα πτυχία πανεπιστημίων του εξωτερικού και κολεγίων θα μπορούν να γίνονται δεκτά από το ΑΣΕΠ για τους διορισμούς των εκπαιδευτικών, χωρίς να είναι απαραίτητη η αναγνώριση της ακαδημαϊκής ισοτιμίας από τον αρμόδιο φορέα αναγνώρισης (ΔΟΑΤΑΠ), έχει συγκεντρώσει τα πυρά του εκπαιδευτικού κόσμου.

Μετά τη Σύνοδο των Πρυτάνεων και τη Σύγκλητο του ΕΜΠ, σειρά παίρνουν η Κοσμητεία της Φιλοσοφικής του ΑΠΘ, οι διδάσκοντες της Φιλοσοφικής του ΕΚΠΑ, η Πρυτανεία του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων αλλά και οι διδάσκοντες του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, οι οποίοι καταδικάζουν σε όλους τους τόνους την απόφαση της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως να εντάξει στο σχέδιο νόμου μια τέτοια ρύθμιση.

«Το άρθρο αυτό, όπως και το προηγούμενο του Οκτωβρίου, είναι σε πλήρη αντίθεση με το άρθρο 16 του Συντάγματος, επιζήμιο για το δημόσιο συμφέρον και απαξιωτικό για την Ανώτατη Δημόσια Εκπαίδευση, που αναφέρει ρητά ότι η τριτοβάθμια εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά και μόνο σε Δημόσια Εκπαιδευτικά Ιδρύματα» υποστηρίζει η ανακοίνωση που εξέδωσε ο Ενιαίος Σύλλογος Διδασκόντων Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με τον Σύλλογο Διδακτικού προσωπικού της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ να τονίζει ότι από τη στιγμή που οι απόφοιτοι ιδιωτικών κολεγίων δεν έχουν αναγνωρισμένο πτυχίο από το ελληνικό κράτος, δεν δικαιούνται να διοριστούν σε θέσεις οι οποίες το απαιτούν για την πλήρωσή τους, χαρακτηρίζοντας μάλιστα το άρθρο 50 «ισοπεδωτική νομοθετική ρύθμιση που ακυρώνει την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και υποβαθμίζει τα προσόντα των μελλοντικών καθηγητών-τριών, αφού δημιουργεί διδάσκοντες δύο ταχυτήτων με ή χωρίς αναγνωρισμένο πτυχίο. Πρόκειται για μια ρύθμιση μελλοντικά επιβλαβή για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και την κοινωνία γενικότερα».

Ομως και η Κοσμητεία της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ απορρίπτει με τη σειρά της τη διάταξη, χαρακτηρίζοντάς την «συνταγματικά ανισότιμη», ζητώντας από το υπουργείο Παιδείας να την αποσύρει και να προχωρήσει σε διαβούλευση με τα Πανεπιστήμια, ενώ η Πρυτανεία του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων εκφράζει επιφυλάξεις για τη διάταξη, τονίζοντας ότι τα παραρτήματα ξένων Πανεπιστημίων δεν πρέπει να πριμοδοτούνται από την ελληνική Πολιτεία σε βάρος των δημόσιων ΑΕΙ.

«Τέτοια εξίσωση δεν υπάρχει στην πράξη ούτε στην Αμερική, όπου ο μηχανισμός αξιολόγησης είναι τόσο αξιόπιστος και εξελιγμένος που δεν επιτρέπει μια τέτοιου τύπου εικονική εξίσωση – που όμως θα έχει πραγματικά και οδυνηρά αποτελέσματα σε βάρος των άξιων αποφοίτων αλλά και των ιδρυμάτων αυτής της χώρας» γράφει σε προσωπική του ανάρτηση και ο Βασίλης Τσαουσίδης, καθηγητής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών ΔΠΘ και πρώην υποψήφιος πρύτανης.

Σήμερα, ημέρα ψήφισης του νομοσχεδίου, οι τρεις μεγάλες εκπαιδευτικές ομοσπονδίες (ΔΟΕ, ΟΛΜΕ, ΟΙΕΛΕ) προχωρούν σε κινητοποίηση, στις 12.30, στα Προπύλαια, με βασικό σύνθημα «Λέμε όχι στην εξίσωση των πανεπιστημιακών πτυχίων με τους τίτλους των κολεγίων – Να αποσυρθούν τώρα οι ρυθμίσεις που χτυπούν τον πυρήνα της δημόσιας εκπαίδευσης».

Στην κινητοποίηση συμμετέχει επίσης το Συντονιστικό Αναπληρωτών Αδιόριστων Εκπαιδευτικών, ενώ οι τοπικές ΕΛΜΕ καλούν σε παραστάσεις διαμαρτυρίας στις κατά τόπους διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.