Νεκτάριος-Γεώργιος Φαρμάκης: “Ευθύνη για μένα ως καλλιτέχνη σημαίνει να βλέπω τον κόσμο με καινούργιο βλέμμα και να μην επαναπαύομαι σε βεβαιότητες”

του Παναγιώτη Κ. Σπανού

785

Τι κοινό θα μπορούσε να έχει ο Άγιος Γεώργιος, με το ηδύποτο νέκταρ των Αρχαίων Ολύμπιων Θεών και με τον Ρωμαίο και την Ιουλιέτα; Στο δικό μου το μυαλό έχει μεγάλη σύνδεση αλλά μάλλον στο δικό σας όχι ή τουλάχιστον θα λέτε πως με χτύπησε η ζέστη!

Όχι είμαι καλά και είμαι πάλι κοντά σας μετά από πολύ καιρό με μια ιδιαίτερη συνέντευξη για εμένα! Ο συνδυασμός που σας έκανα είναι κάπως καλλιτεχνικός. Εξάλλου γι`αυτό θα σας παρουσιάσω και θα σας συστήσω έναν άνθρωπο της τέχνης.

Ο Νεκτάριος-Γεώργιος Φαρμάκης (εξού και όλος αυτός ο μακροσκελής και κάπως αλλόκοτος συνδυασμός της εισαγωγής μας. Γεώργιος, το νέκταρ και το φαρμάκι που ήπιαν οι δύο εραστές) είναι ένας άνθρωπος ιδιαίτερος και ξεχωριστός. Με πολλές συμμετοχές στην τηλεόραση αλλά και χρόνια πλάι στο πλευρό της αγαπημένης  και αξεπέραστης Κάρμεν Ρουγγέρη και φέτος θα πρωταγωνιστήσει στην παράσταση «Περσέας και Ανδρομέδα»!

Το κονέ, αν το θέλετε, το συνεντευξιακό προξενιό τέλος πάντων έγινε ένα απόγευμα στο Στεφανοβίκειο του Βόλου (ναι ψαξ`τε στο χάρτη καλύτερα να βρείτε που είναι) την ώρα που εκτελούσα χρέη θαλαμοφύλακα. Ξέχασα να σας αναφέρω πως λόγω στρατιωτικής θητείας απέχω από τα δημοσιογραφικά κιτάπια! Αλλά είμαι και πάλι εδώ!

Τέλος πάντων βλέπω ένα follow στο instagram, κοιτάω τις φωτογραφίες «Σαν κάποιον να μου θυμίζει λέω» αμέσως στο μυαλό μου πήγε στο τηλεοπτικό σήριαλ «Κρίσιμες Στιγμές» της ΕΡΤ εεεε και εκεί δε λάθεψα. «Λέω. Ωωωπ τηλεοπτικός μας φίλος».

Σοβαρεύομαι! Ο Νεκτάριος όσο μιλήσαμε μπορώ να σας πω πως είναι ένα γλυκύτατος και χαμηλών τόνων άνθρωπος. Ευδιάθετος και προσγειωμένος! Η επικοινωνία μας ήταν άμεση και ειλικρινής. Θα με συγχωρέσει ελπίζω που άργησα να του ετοιμάσω τη συνέντευξη αλλά όπως έχω τονίσει σε πολλές άλλες συνεντεύξεις οι πραγματικοί καλλιτέχνες είναι ανθρώπινοι και καθοδηγητές του Θεού.

Σου μεταφέρουν τον κόσμο τους, όπως έλεγε ο σπουδαίος Τσάρλς Μπουκόφσκι, την ελεύθερη ψυχή την αναγνωρίζεις αμέσως γιατί νιώθεις καλά, πολύ καλά όταν βρίσκεσαι κοντά της ή μαζί της. Η ψυχή του Νεκτάριου έχει ακριβώς αυτό το γνώρισμα, σου μεταφέρει μια ελευθερία, μια γαλήνη που του εύχομαι να την κρατήσει ατόφια σε όλη του την καλλιτεχνική πορεία.

Γιατί οι πραγματικοί καλλιτέχνες είναι τόσο κοντά μας όσο η φύση, όπως απλώνεις το χέρι σου να αγγίξεις ένα λουλούδι, έτσι απλόχερα σου απλώνει και ο καλλιτέχνης την ψυχή του να την μυρίσεις, να την γευτείς, να αισθανθείς τις σκέψεις της, τους προβληματισμούς της, τα μυστικά της, τα ανείπωτα λόγια της, το φως της, την αγάπη της, την ζεστασιά της.

Αυτό το επάγγελμα που ακολουθώ μου άλλαξε ριζικά τη ζωή ακριβώς γι`αυτό το λόγο. Γιατί έχω γνωρίσει ανθρώπους που μίλησαν και στη δική μου ψυχή, στις δικές μου σκέψεις, στις δικές μου κρυμμένες αλήθειες και μυστικά. Κρατάω λόγια σκέψεις, συμβουλές και εξαγνίζομαι και εγώ μέσα μου. Ταξιδεύω από τα ελισαβετιανά θέατρα του Σαίξπηρ και το Στατφορντ-Έιβον στους γυάλινους κόσμους του Τένεσι ουίλιαμς, γνωρίζω τους έρωτες στους βυσσινόκηπους του Τσέχωφ. Όλα αυτά μαζί με τους συνοδοιπόρους μου. Γιατί κανέναν από όσους τους συνεντευξιαζόμενους δεν τους βλέπω επαγγελματικά, τους βλέπω σαν φίλους, σαν ανθρώπους που ταξιδεύουμε μαζί για όσο διαρκέσει η επικοινωνία μας!

Αλλά ας μην κωλυσιεργούμε πάμε να γνωρίσουμε τον κόσμο του Νεκτάριου μέσα από τα δικά του μάτια!

  • Κύριε Φαρμάκη, καλησπέρα και καλώς ορίσατε στην ιστοσελίδα του Lay-Out.gr. Καταρχάς να σας ευχαριστήσω ιδιαιτέρως που αποδεχτήκατε την πρόσκλησή μου να υλοποιήσουμε την παρούσα συνέντευξη. Ευελπιστώ η φιλοξενία σας στην ιστοσελίδα μας να σας φανεί οικεία. Ξεκινώντας θα ήθελα να σας ρωτήσω το εξής. Πώς ξεκινήσατε τα πρώτα σας βήματα στην ηθοποιία, ποιες δυσκολίες αντιμετωπίσατε, αλλά και τι είδους διδάγματα έχετε αποκομίσει έως τώρα από αυτόν τον μαγικό κόσμο!

Σας ευχαριστώ κι εγώ για την πρόσκληση και για τη φιλοξενία στη σελίδα σας. Από μικρός βρισκόμουνα κοντά στις τέχνες, μου άρεσε η μουσική, η ζωγραφική και το θέατρο, αλλά με κέρδισε η υποκριτική. Όταν οι συμμαθητές μου σκέφτονταν ποια κατεύθυνση θα πάρουν στο λύκειο, εγώ ήδη είχα αποφασίσει ότι θα ασχοληθώ με το θέατρο και είχα αρχίσει να μελετώ. Έδωσα εξετάσεις και σπούδασα στη Σχολή Ίασμος. Όταν ήμουν στη Σχολή, είχα συνεργαστεί με διάφορους καθηγητές μου, που με βοήθησαν να βγω στον χώρο. Έτσι από φοιτητής άρχισα να δουλεύω στο θέατρο και πολύ αργότερα ήρθε και ο κινηματογράφος και η τηλεόραση. Οι δυσκολίες στο επάγγελμα του ηθοποιού είναι γνωστές και ήμουν προετοιμασμένος γι’ αυτές. Νομίζω ότι οι σπουδές μου και η δουλειά μου ως ηθοποιός με έχουν κάνει καλύτερο άνθρωπο και πιο ευαίσθητο δέκτη απέναντι σε ανθρώπους και καταστάσεις.

  • Τόπος καταγωγής τα Φιλιατρά Μεσσηνίας. Έχω μια άποψη που λέει το εξής. Οικειοποιούμαστε τα χαρακτηριστικά, τις εικόνες, τα ήθη και τα έθιμα του τόπου μας και τα συγχωνεύουμε στην τέχνη, ώστε να δημιουργήσουμε έναν ρόλο. Συμφωνείτε με αυτό και αν ναι, ποια είναι εκείνα τα χαρακτηριστικά που οικειοποιηθήκατε από την ιδιαίτερη πατρίδα σας;

Όλοι οι άνθρωποι έτσι κι αλλιώς είναι τα παιδικά τους χρόνια. Πάνω σ’ αυτό χτίζουν όλοι την υπόλοιπη ζωή τους. Οπότε υπάρχει ένα πρωτογενές υλικό μέσα μου, το οποίο τα αξιοποιώ και στην τέχνη μου. Αναγνωρίζω κάποια στοιχεία που ανασύρω στην τέχνη μου από εκείνα τα χρόνια, όπως η επαφή με τη φύση, η απλότητα, η αμεσότητα, η εξωστρέφεια, η κοινωνικότητα, το μοίρασμα με τους άλλους, χαρακτηριστικά που συναντάς στις μικρές κοινωνίες.

  • Μιας και αναφέρθηκε η λέξη «μαγεία». Αυτή η μαγεία αντλείται αυτή καθ`αυτή από την Τέχνη ή από τον συγκερασμό του πάθους και της έλξης με τον άνθρωπο;

Η μεγάλη τέχνη είναι μαγική από μόνη της. Από την άλλη, τέχνη χωρίς τους ανθρώπους και για τους ανθρώπους δεν υπάρχει. Οπότε είναι ο χώρος που αναπτύσσονται και εξελίσσονται με μαγικό τρόπο τα ταλέντα, όπου και όπως υπάρχουν. Και βέβαια όλο αυτό χρειάζεται πάθος και κάτι παραπάνω, αυτό που έλεγε ο Λόρκα duende.

  • Λένε πως ο ηθοποιός «υποκρίνεται» ρόλους, ορισμένοι μπορεί να δυσπιστήσουν στη γνωριμία με έναν καλλιτέχνη φοβούμενοι την «υποκρισία». Ποια εφόδια λοιπόν οφείλει να έχει ένας καλλιτέχνης έτσι ώστε να εμπνέει εμπιστοσύνη στο κοινό του;

Είναι άλλο πράγμα η υποκριτική και άλλο η υποκρισία. Ένας αγαπημένος μου δάσκαλος έλεγε πως «Με ενδιαφέρει η αλήθεια στη ζωή και η αλήθεια στη σκηνή» και πιστεύω κι εγώ το ίδιο. Άρα το μοναδικό εφόδιο ενός ηθοποιού είναι η αλήθεια, εντός και εκτός σκηνής.

  • ΕΡΤ και «Κρίσιμες Στιγμές». Θέλετε να μου πείτε λίγα λόγια για την συμμετοχή σας στη σειρά, αλλά και το κατά πόσο σημαντικό είναι να κρατάμε ζωντανές τις ιστορικές μας μνήμες, ειδικά σε εποχές που η ιστορία βρίσκεται παρούσα να μας θυμίζει λάθη, αλλά και ένδοξες στιγμές του παρελθόντος;

Είχα την τύχη και τη χαρά να συμμετέχω σε μια παραγωγή που εντάσσεται στον κύκλο μεταφοράς στο κρατικό κανάλι έργων σπουδαίων Ελλήνων διηγηματογράφων. Το διήγημα της Γαλάτειας Καζαντζάκη, με τη σπουδαία σκηνοθεσία του Μανούσου Μανουσάκη, ευτύχησε να έχει μια εξαιρετική μεταφορά στη μικρή οθόνη, με θαυμάσιο καστ και παραγωγή συνολικά. Το κεφάλαιο Δεύτερος Παγκόσμιος, Κατοχή, Αντίσταση είναι ένα θέμα πάντα ανοιχτό και παρόν στην ελληνική κοινωνία. Από τη μια κάποιοι άνθρωποι που βίωσαν αυτά τα γεγονότα ζουν ακόμα, από την άλλη και ποιος δεν έχει ακούσει ιστορίες γι’ αυτή την περίοδο. Ήμασταν η μία από τις δύο χώρες που αντιστάθηκε στους Γερμανούς στην Ευρώπη και το αποτύπωμα αυτού του αγώνα φτάνει μέχρι τις μέρες μας.

  • Οι δικές μας «Κρίσιμες Στιγμές» ήταν αρκετές. Ειδικά με το ξέσπασμα της πανδημίας. Κληθήκαμε να αναλάβουμε ευθύνες. Τι σημαίνει για εσάς η λέξη ευθύνη και ποιες ευθύνες έχει ένας ηθοποιός τόσο απέναντι στον εαυτό του αλλά και απέναντι στο κοινό του;

Ευθύνη για μένα ως καλλιτέχνη σημαίνει να βλέπω τον κόσμο με καινούργιο βλέμμα και να μην επαναπαύομαι σε βεβαιότητες. Αυτή την ανησυχία την προσωπική, μέσα από τη δουλειά μου, πρέπει να την κάνω και κτήμα και του κοινού. Καμία σιγουριά, καμία επανάληψη των ίδιων και των ίδιων κλισέ, καμία επανάπαυση.

  • Θα συνεχίσουμε το ταξίδι μας με το αεροπλάνο του Αντουάν Ντε Σαιντ Εξιπερύ καθώς ο αγαπημένος συγγραφέας είχε και αυτή την ιδιότητα. Θα σας ταξιδέψω σε έναν άλλον πλανήτη, σε έναν πλανήτη μακριά από ισχυρούς και ανίσχυρους, σε έναν κόσμο που βασιλεύει ένα παιδί. «Μόνο όταν νοιάζεσαι για κάποιον εκείνος ημερώνει» θα πει η Αλεπού στον Μικρό Πρίγκιπα. Τι σημαίνει για εσάς η αγάπη και στην τελική υπάρχει αυτό το παγκόσμιο όραμα πως η αγάπη θα λύσει όλα τα προβλήματα ή πίσω από τις θεωρίες η πραγματικότητα είναι αυτή που είναι και δεν αλλάζει; Θα ήθελα να μου πείτε λίγα λόγια επάνω σε αυτό!

Η φράση της Αλεπούς στον Μικρό πρίγκιπα «Μόνο με την καρδιά βλέπεις καλά», την ουσία δεν τη βλέπουμε με τα μάτια, συμπυκνώνει όλο το νόημα της ζωής που δεν είναι άλλο από το πως ό,τι αξίζει πολύ συνήθως βρίσκεται κρυμμένο. Μπορεί η αγάπη από μόνη της να μη λύσει όλα τα προβλήματα του κόσμου, αλλά, αν υπάρχει, κάνει καλύτερο τον τρόπο προσέγγισης αυτών των προβλημάτων, ώστε να λυθούν.

  • Πώς ήταν η συνεργασία σας με την αγαπημένη σε όλους μας Κάρμεν Ρουγγέρη αλλά και με τον κύριο Μανουσάκη;

Με την Κάρμεν Ρουγγέρη έχω συνεργαστεί πολλές φορές σε διάφορες παραστάσεις με εξαιρετικά αποτελέσματα. Είναι υπέροχο να συνεργάζεσαι μαζί της, αγαπάει πολύ τα παιδιά και οι παραστάσεις της είναι μοναδικές. Με τον κ. Μανουσάκη συνεργάστηκα πρώτη φορά, νιώθω ευγνώμων που με επέλεξε για τον συγκεκριμένο ρόλο, η σκηνοθεσία του ήταν τελείως κινηματογραφική και με βοήθησε να μάθω πράγματα και να εξελιχθώ ως ηθοποιός μπροστά στον φακό.

  • ΕΜΠΟΡΙΟ. Μια παράσταση με ειδικό βάρος, τουλάχιστον στη σύγχρονη εποχή. Εμπόριο οικονομικό, αλλά και εμπόριο με τη μεταφορική έννοια της λέξης. Εμπόριο ψυχών, ουσιών, ανθρώπων. Τι θα μου σχολιάζατε επ’ αυτού και προπάντων πώς νιώθετε ακούγοντας τέτοια φαινόμενα;

Ήταν μια εμπειρία συνταρακτική για μένα αυτή η παράσταση. Πρόκειται για πράγματα που γνωρίζεις κανείς ότι συμβαίνουν και κάπου μέσα του αντιδρά. Όταν όμως συμμετέχεις σε μια παράσταση που φέρνει στο φως αυτή την κατάσταση, συγκλονίζεσαι ως άνθρωπος και ως καλλιτέχνης. Σήμερα άνθρωποι αγοράζονται και πωλούνται με τον πιο εύκολο τρόπο. Εξαφανίζονται, αρπάζονται, εκφοβίζονται και παραδίδονται στα χιλιάδες κυκλώματα που τους χειραγωγούν και τους εκμεταλλεύονται. Αν καταφέρουμε να σταματήσουμε έστω και ένα γρανάζι αυτού του συστήματος εκμετάλλευσης ανθρώπων, θα έχει γίνει μια σπουδαία αρχή.

  • To θέατρο είναι μια μορφή «κράτους» θα το έλεγα. Με τους νόμους του, τις αρχές του και τη δική του δικαιοσύνη. Τη δική του δημοκρατία. Πώς εδραιώνονται αυτές οι αρχές και κυρίως πως μέσα από το θέατρο μπορούμε να εξυγιάνουμε την κοινωνία που πολλές φορές τείνει στον αμοραλισμό και την ωμοφαγία;

Το θέατρο είναι αλληλένδετο με την κοινωνία και την αντικαθρεφτίζει. Οι μεγάλες ιστορικές στιγμές γέννησαν και σπουδαία ήδη θεάτρου. Η αρχαία αθηναϊκή δημοκρατία μάς άφησε τους σπουδαίους τραγωδούς και τον Αριστοφάνη, η Αναγέννηση τον Σαίξπηρ, η ανήσυχα καλλιτεχνικά Ευρώπη του Μεσοπολέμου τον Μπρεχτ και το επικό θέατρο. Δηλαδή το θέατρο, όσο κι αν είναι πρωτοπορία, προέρχεται από τα σπλάχνα της κοινωνίας και έχει συγκεκριμένη δυναμική μέσα στα πλαίσια αυτά, από μόνο του δεν μπορεί να εξυγιάνει μια κοινωνία. Μπορεί όμως μια σπίθα να την κάνει φωτιά.

  • Σε ποιο σίριαλ από αυτά που υπάρχουν ήδη στην τηλεόραση θα θέλατε να συμμετάσχετε και με ποιον/ποια ηθοποιό Έλληνα ή ξένο έχετε ως πρότυπο;

Θεωρώ ότι η ελληνική τηλεόραση βρίσκεται σε μια καλή περίοδο, γίνονται πολύ ενδιαφέρουσες δουλειές. Μία από αυτές που ξεχώρισα ήταν ο Σιωπηλός δρόμος, σε σκηνοθεσία Βαρδή Μαρινάκη και σενάριο Πέτρου Καλκόβαλη και Μελίνας Τσαμπάνη. Είναι πολλοί οι ηθοποιοί που θαυμάζω: Αλ Πατσίνο, Άντονι Χόπκινς, Λεονάρντο Ντι Κάπριο, Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, Τομ Χάρντι, Χιθ Λέτζερ κ.ά.

  • Ένα ακόμα φαινόμενο που παρατηρείται είναι η έξαρση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Ως προς τον τομέα της Τέχνης. Κάνουν καλό ή ενισχύουν περισσότερο το «φαίνεσθαι»;

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι όπως και όλα τα υπόλοιπα πράγματα στην κοινωνία: αυτό που είσαι αυτό βγάζεις ή αυτό κάνεις. Με βάση την προσωπικότητά σου, θα είσαι ή της ουσίας ή του φαίνεσθαι. Θεωρώ ότι είναι εργαλεία για μας τους καλλιτέχνες, μας βοηθούν να προβάλουμε τη δουλειά μας στο κοινό. Επίσης κάποιος να ενημερωθεί γενικά για την τέχνη, για νέους καλλιτέχνες, νέες ομάδες και σχήματα, που δεν έχουν άλλες διόδους επικοινωνίας στα μέσα.

  • Επόμενα μελλοντικά σχέδια αλλά και όνειρα;

Φέτος το καλοκαίρι θα υποδυθώ έναν από τους πιο εμβληματικούς ήρωες της ελληνικής μυθολογίας, τον Περσέα, στην παράσταση Περσέας και Ανδρομέδα, με τη σκηνοθετική υπογραφή της Κάρμεν Ρουγγέρη, και θα ταξιδέψουμε σε όλη την Ελλάδα με το έργο αυτό. Υπάρχουν κάποιες συζητήσεις για θεατρικές και τηλεοπτικές συμμετοχές, που δεν είναι ακόμα ανακοινώσιμες.

  • Kύριε Φαρμάκη να σας ευχαριστήσω από καρδιάς! Κάπου εδώ η συνέντευξη μας έφτασε στο τέλος της. Αυτό που θέλω να ξαναπώ είναι πως χάρηκα ιδιαίτερα για τη γνωριμία μας. Κλείνοντας την συνέντευξη μας θα ήθελα να μου πείτε ποιο θα ήταν το μήνυμα σας στον κόσμο που θα διαβάσει την συνέντευξη μας!

Κι εγώ σας ευχαριστώ. Εύχομαι στο κοινό να καταφέρει να δει πολλές παραστάσεις, επειδή στερήθηκε το θέατρο, λόγω πανδημίας, τα τελευταία χρόνια. Και κυρίως να είναι ανήσυχος θεατής.

Οι φωτογραφίες τραβήχθηκαν από τον φωτογράφο ΛΕΩΝΙΔΑ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟ!!