Γιώργος Ζαμπέτας: “Η ποιότητα σε οτιδήποτε και σε οποιονδήποτε δε μπορεί να επιβληθεί”

του Παναγιώτη Κ. Σπανού

1697

Ακούγοντας κάποιος το όνομα «Γιώργος Ζαμπέτας» σίγουρα καθηλώνεται, όχι γιατί ο Ζαμπέτας ήταν κορυφαίος σολίστας αλλά γιατί όπως λένε οι άνθρωποι που τον γνώρισαν καλύτερα, άνθρωπος με ψυχή. Άνθρωπος με αρχές και πάνω από όλα εκεί για όλους.  Ο Γιώργος των Ελλήνων.  Σίγουρα λοιπόν αυτό το όνομα έχει μεγάλη ιστορία.

Ο Γιώργος Ζαμπέτας έφυγε το 1993, όμως ήταν σαν να μην έφυγε ποτέ.  Εν έτη 2020 υπάρχει ένας άλλος Γιώργος Ζαμπέτας είναι αυτός που συνεχίζει το έργο που άφησε ο παππούς του. Ταπεινά, χωρίς πολλές τυμπανοκρουσίες. Με σεβασμό στον παππού του αλλά χαράζοντας και το δικό του μουσικό μονοπάτι. Ο εγγονός Ζαμπέτας είναι ήπιων τόνων άνθρωπος και καλοδιάθετος.  Εκτός από μπουζούκι παίζει σαξόφωνο και έχει σπουδάσει Οικονομικά.

Θυμίζει σε απλότητα τον παππού του. Προσηλωμένος με περηφάνια στο έργο του και μακριά από κλίκες ή πολιτικές. Αγάπη για τη μουσική. Αγάπη για τη θετική πλευρά αυτού του κόσμου.

Ήταν φιλικός και εγκάρδιος μαζί μου και δεν μου αρνήθηκε να μου παραχωρήσει την συγκεκριμένη συνέντευξη.

Πάμε λοιπόν να δούμε τι μου είπε για λογαριασμό του lay-out. Gr

Listening to someone the name “George Zabetas” is definitely pinned down, not because Zabetas was a top soloist but because as the people who knew him best say, a man with a soul. Man with principles and above all there for everyone. George of the Greeks.  So I’m sure that name has a long history. George Zabetas left in 1993, but it was as if he never left. In the years 2020 there is another George Zabetas is the one who continues the work left by his grandfather.  Humbly, without a lot of drumbeats. With respect to his grandfather but also carving his own musical path. The grandson Zabetas is a mild-toned man and well-behaved.  In addition to bouzouki he plays saxophone and has studied Economics. It’s a simplicity of his grandfather. He is proudly committed to his work and away from cliques or policies. Love for music. Love for the positive side of this world.

He was friendly and cordial with me and did not refuse to give me this interview.

So let’s go see what he told me on behalf of the lay-out. Gr

Η μουσική στηρίζεται στην Αρμονία. Σύμφωνα με τον Πυθαγόρα οι πλανήτες παράγουν μουσική καθώς κινούνται. Τι σημαίνει για εσένα η αρμονία και πως μπορεί κάποιος να την επιτύχει στη ζωή του?

Music is based on Harmony. According to Pythagoras, the planets produce music as they move. What does harmony mean to you and how can one achieve it in one’s life?

Αγαπητέ Παναγιώτη, για μένα αρμονία σημαίνει ισορροπία μεταξύ κάποιων δεδομένων. Είναι αυτό που προσπαθώ να επιτύχω στη ζωή μου, είναι κάτι που θαυμάζω στους ανθρώπους που την κατέχουν. Η αρμονία στη ζωή μας θέλει καθημερινό αγώνα και υπομονή για να τα κατακτήσουμε ίσως κάποια στιγμή. 

Dear Panagiotis, harmony means balance between some data. It’s what I’m trying to achieve in my life, it’s something I admire about the people who own it. Harmony in our lives takes daily struggle and patience to conquer them perhaps at some point.

Πριν χρόνια η Δόμνα Σαμίου δέχτηκε σωρεία μηνύσεων για τα αποκριάτικα μας τραγούδια. Τραγούδια ναι μεν «βωμόλοχα» αλλά με σκοπό τι σάτιρα και την κοινωνική κριτική. Στη σημερινή εποχή ακούγονται με τόση άνεση τραγούδια που μιλάνε για ναρκωτικά, όπλα, βρίζουν και όλα αυτά στα σοβαρά, ώσπου γίνονται μόδα. Δεν είναι λίγο υποκριτικό όλο αυτό? Ποια είναι η γνώμη σου επ`αυτού? Τελικά μήπως η πολύ ελευθερία αλλοιώνει το νόημα της μουσικής?

Years ago Domna Samiou received a series of lawsuits for our Halloween songs. Songs yes to “profane” but for the purpose of satire and social criticism. In this day and age, songs are heard with such comfort that they talk about drugs, guns, they swear and all this seriously, until they become fashionable. Isn’t this a little hypocritical? What do you think of that? Does a lot of freedom alter the meaning of music?

Όχι δεν είναι καθόλου υποκριτικό. Η ποιότητα σε οτιδήποτε και σε οποιονδήποτε δε μπορεί να επιβληθεί, είναι κάτι που μεγαλώνοντας εκτιμάμε σιγά σιγά και αρχίζουμε να την αναζητούμε. Η πολύ ελευθερία δεν αλλοιώνει τίποτα, αναδεικνύει τις ατέλειες του δέκτη αλλά σίγουρα και του πομπού.

No, it’s not hypocritical at all. Quality to anything and anyone who can’t be imposed is something we grow up to appreciate and start looking for. A lot of freedom doesn’t alter anything, it highlights the imperfections of the receiver but certainly the transmitter.

#Support_art_workers ένα hashtag που έδωσε πνοή στα δικαιώματα των καλλιτεχνών. Σιγά σιγά λένε και για κατάργηση των εικαστικών. Κάτι πάει λάθος με εμάς δε συμφωνείς? Η Ελλάδα, η χώρα του πολιτισμού που τόσο πολύ το διατυμπανίζουμε και αυτή η χώρα παραγκωνίζει τους ανθρώπους του πολιτισμού. Πως λοιπόν βιώνεις όλη αυτή την κρίση στον πολιτισμό μας και τι θεωρείς πως θα έλεγε ο παππούς σου για όλα αυτά αν ζούσε?

#Support_art_workers a hashtag that breathed life into artists’ rights. Little by little, they’re talking about the abolition of visual arts. Something’s wrong with us, don’t you agree? Greece, the country of culture that we so much proclaim and this country is crowding out the people of culture. So how do you experience all this crisis in our culture and what do you think your grandfather would say about all this if he were alive?

Δε πλήττεται μόνο η τέχνη, αλλά και πολλοί άλλοι κλάδοι της οικονομίας. Επίσης βιώνω την υποτιθέμενη κρίση όπως όλοι οι άλλοι, με υπομονή και αισιόδοξα. Ο Ζαμπέτας  θα έλεγε ότι έλεγε και στον έμβιο βίο του, τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο. Ο Ζαμπέτας τα είχε πει όλα, εμείς δεν ακούγαμε.

Not only art is affected, but also many other sectors of the economy. I also experience the supposed crisis like everyone else, with patience and optimisticy. Zabetas would say that he said in his living life, nothing more, nothing less. Zabetas said it all, we didn’t listen.

Το μπουζούκι είναι το κατεξοχήν ελληνικό όργανο. Παρόλα αυτά δεν είναι αναγνωρισμένο το πτυχίο από το κράτος, κι αυτό θεωρώ πως είναι μια προσβολή. Τι πρέπει να αλλάξει στο νομικό πλαίσιο αλλά και γενικότερα τι χρειάζεται να αλλάξει στην μουσική μας νοοτροπία?

Bouzouki is the predominant Lyan institution. However, the state’s degree is not recognised, and I think that is an insult. What needs to change in the legal context but also more generally what needs to change in our musical mindset?

Πολλά πράγματα δεν είναι αναγνωρισμένα στον τόπο μας. Ας αλλάξει το νομικό πλαίσιο σε άλλα πιο σημαντικά ζητήματα για τους πολίτες τους τόπου μου και θα βρει και το μπουζούκι την θέση που του αρμόζει.

Many things are not recognized in our country. Let us change the legal framework to other more important issues for my local citizens and the bouzouki will also find its rightful place.

Ποια θεωρείς πως είναι η διαφορά του λαϊκού τραγουδιού παλαιότερα σε σχέση με σήμερα? Ποιους τραγουδιστές του σήμερα ξεχωρίζεις και θα ήθελες να συνεργαστείς?

What do you think is the difference between folk song and today? Which singers of today do you stand out and would you like to collaborate?

Η διαφορά του λαϊκού τραγουδιού παλαιότερα σε σχέση με σήμερα είναι ότι παιζόταν.

Θα ήθελα να συνεργαστώ με όλους αυτούς που θα ήθελαν να συνεργαστούν μαζί μου.

The difference between folk song and today is that it was played. I would like to work with all those who would like to work with me.

Τι λάθη θεωρείς ότι κάνουν οι τραγουδιστές στη σύγχρονη εποχή?

What mistakes do you think singers make in modern times?

Οι τραγουδιστές τι λάθος να κάνουν? Η εποχή μπορεί να κάνει λάθος όχι αυτοί.

Αν αντιληφθείς τις ευκαιρίες της εποχής, θα εφεύρεις νέους τρόπους να επιβιώσει και το εκάστοτε επάγγελμα.

What are the singers wrong to do? The season can be wrong, not them.  If you realize the opportunities of the time, you will invent new ways to survive the profession.

O παππούς Ζαμπέτας είχε ένα ιδιαίτερο παίξιμο στο μπουζούκι. Ποιες είναι ομοιότητες και ποιες οι διαφορές σας τόσο πάνω στο στυλ όσο και στον τρόπο που γράφεις τα τραγούδια σου για τα οποία αν θέλεις να μου πεις δύο λόγια θα ήμουν ιδιαίτερα χαρούμενος.

Grandpa Zabetas had a special play on the bouzouki. What are similarities and what are your differences in both style and the way you write your songs for which if you want to say two words to me I would be very happy.

Ο καθένας έχει ένα ιδιαίτερο παίξιμο. Δεν αποσκοπώ να μοιάζει το παίξιμο μου με κανενός. Ο καθένας μας έχει την δική του ταυτότητα και αυτό είναι που έκανε τόσο αγαπητό τον Ζαμπέτα σε αρκετούς ανθρώπους μέχρι σήμερα.

Everyone has a special play. I don’t intend to look like playing with anyone. Each of us has his own identity and that is what made Zabeta so beloved to several people to this day.

Λένε πως η πειρατεία σκοτώνει τη μουσική. Εγώ σαν Παναγιώτης, μπορώ να σου πω, πιστεύω πως την σκοτώνουν οι manager και οι κλίκες. Τι πιστεύεις τελικά πως σκοτώνει τη μουσική? Ποια είναι η μεγαλύτερη σου επιθυμία αλλά και το μεγαλύτερο σου παράπονο?

They say piracy kills music. I can tell you, I believe that the managers and the cliques kill the music. What do you think is killing the music? What is your greatest wish but also your biggest complaint?

Ο καθένας κάνει την δουλειά του, κάποιοι είναι πιο τυχεροί, άλλοι όχι. Την μουσική δε θα έλεγα ότι την σκοτώνουν αλλά οι πατέρες των ραδιοφώνων και των δισκογραφικών εταιριών φέρουν ένα μεγάλο μερίδιο ευθύνης.

Everyone does their job, some are luckier, others don’t. I wouldn’t say music is killing it, but the fathers of radio and record companies bear a big share of responsibility.

Τελικά ισχύει το απόφθεγμα «Η τέχνη για την τέχνη» ή είναι ένας μύθος, θέλω να πω πως καλή η τέχνη αλλά δεν γίνεται χωρίς να βιοπορίζεσαι. Πόσο εύκολο είναι αυτό για έναν μουσικό και γιατί θεωρείς ορισμένοι καλλιτέχνες φοβούνται να παραδεχτούν ότι κάνουν τέχνη για τα χρήματα χωρίς αυτό πάντα να λέγεται με την κακή έννοια της εμπορευματοποίησης της μουσικής.

Finally the adjective “Art for art” or is a myth applies, I mean that art is good but it is not done without being bio-produced. How easy this is for a musician and why do you think some artists are afraid to admit that they make art for money without it always being said in the bad sense of commercializing music.

Γνωρίζεις ανθρώπους που φοβούνται να παραδεχτούν  ότι  κάνουν τέχνη για τα χρήματα, εγώ γνωρίζω ανθρώπους που παραδέχονται  ότι  κάνουν τέχνη μόνο για το μεράκι τους. Υπάρχει και αυτή η ομάδα ανθρώπων.

You know people who are afraid to admit that they make art for money, I know people who admit that they make art only for their own taste. There’s this group of people.

Τι θα συμβούλευες τους νέους που θέλουν να ασχοληθούν με ένα μουσικό όργανο και πόσο σημαντικό θεωρείς είναι η ενασχόληση ενός παιδιού με τη μουσική.

What would you advise young people who want to engage in a musical instrument and how important you consider it to be to engage a child with music.

Δεν γεννιούνται όλοι οι άνθρωποι μουσικοί, αλλά η ενασχόληση και ερασιτεχνικά ακόμα οδηγεί σε όμορφα μονοπάτια.

Not all human musicians are born, but engaging and amateurish still leads to beautiful paths

Σίγουρα κάποιος σαν εσένα έχει διαφορετική αντίληψη του τι εστί «Γιώργος Ζαμπέτας». Ποια είναι η αντίδραση σου αν δεις να γίνονται κάποιες «εκτελέσεις» στα τραγούδια του παππού Ζαμπέτα? Είσαι αυτό που λέμε «το δύσκολο κοινό» όταν παρακολουθείς ένα αφιέρωμα στον παππού σου? Είσαι της άποψης ότι δεν κάνουν όλοι για όλα ή δεν την συμμερίζεσαι ιδιαίτερα?

Surely someone like you has a different perception of what “George Zabetas” is. What’s your reaction if you see some “executions” in Grandpa Zabeta’s songs? Are you what we call “the hard audience” when you watch a tribute to your grandfather? Are you of the opinion that not everyone is for everything or do you not share it very much?

Ειλικρινά μιλώντας, τα αλληγορικά τραγούδια του Ζαμπέτα είναι πολύ ιδιαίτερα και δυσερμήνευτα, λόγω αυθαίρετης δομής αλλά και της μοναδικής χροιάς του Ζαμπέτα. Υπάρχουν τραγουδιστές που δεν τόλμησαν να πουν  Ζαμπέτα ή δίστασαν. Εκτιμώ πιο πολύ αυτούς  παρά εκείνους  που τα γελοιοποιούν ή γνωρίζουν ότι δε τα υποστηρίζουν  αλλά το κάνουν για λίγο τηλεοπτικού χρόνου. Δε χρειάζεται. Βέβαια μια καλή προσπάθεια θα έλεγα πάντα ότι είναι μια καλή προσπάθεια. Δε θέλουμε να χαθεί το έργο του Ζαμπέτα η να μην τραγουδιέται. Αλλά χρειάζεται ισορροπία όπως είπαμε και στην αρχή. Μνημόσυνο αλλά με σεβασμό στα δέοντα.

Frankly speaking, Zabeta’s allegorical songs are very special and difficult to interpret, due to the arbitrary structure but also the unique connotation of Zabeta. There are singers who didn’t dare say Zabeta or hesitate. I appreciate them more than those who ridicule them or know they don’t support them but do it for a short time. You don’t have to. Of course a good effort I would always say is a good effort. We don’t want Zabeta’s work to be lost or not sung. But it needs balance, as we said at the beginning. Memorial service, but with respect to the right.

Καταλαβαίνω πως κάποιες φορές ίσως σε «κουράζει» να σε ρωτάνε για τον παππού σου. Το ποιος ήταν, είναι και θα είναι ο Γιώργος Ζαμπέτας το ξέρουμε όλοι. Εσύ σαν Γιώργος πως θα ήθελες να σε θυμάται ο κόσμος στα χρόνια της καριέρας σου? Τι οραματίζεσαι για το μέλλον και τι σημαίνει για εσένα κάποιος να έχει προσδοκίες στη ζωή του?

I understand that sometimes you might get tired of being asked about your grandfather. Who was, is and will be George Zabetas we all know. How would you, like George, want people to remember you in the years of your career? What do you envision for the future and what does it mean for you to have expectations in one’s life?

Δε με κούραζε ποτέ να ακούω ιστορίες για τον παππού ή τον μπαμπά μου, αυτό που δε γουστάρω καθόλου είναι να με ρωτάνε πως πέθανε και άλλες τέτοιου τύπου ερωτήσεις.

Όπως και για κάθε άνθρωπο η κάθε μέρα δεν είναι ίδια έτσι και για μένα. Μου αρέσει να έχω κοντά μου θετικούς ανθρώπους.

 I never get tired of hearing stories about my grandfather or dad, what I don’t like at all is being asked how other questions like this died.

As for any human being, every day is not the same for me. I like to have positive people around me.

Γιώργο θα ήθελα πολύ να σε ευχαριστήσω για την συνέντευξη που δέχτηκες να μου παραχωρήσεις. Ήταν ιδιαίτερη τιμή για εμένα τόσο να γνωρίσω εσένα αλλά και ο κόσμος να γνωρίσει και έναν άλλο «Γιώργο Ζαμπέτα», διαφορετικό αλλά τόσο ίδιο με τον παππού ή όχι? Αυτό σίγουρα μπορείς να μου απαντήσεις εσύ και αν θέλεις ποιο μήνυμα θα μας αφήσεις για το τέλος ύστερα από αυτή την όμορφη κουβέντα που είχαμε για λογαριασμό του Lay-Out.gr

George, I would love to thank you for the interview you agreed to give me. Was it a special honor for me both to meet you and the world to meet another “George Zabeta”, different but so much the same as Grandpa or not? That’s definitely what you can answer me, and if you want what message you’re going to leave us for the end after this beautiful conversation we had on behalf of Lay-Out.gr

Δεν ξέρω αν έχω ομοιότητες, αυτό θα το πει ο κόσμος. Εύχομαι να έχω και εγώ μερικά από τα θετικά στοιχεία του χαρακτήρα του ή να τα αποκτήσω κάποια στιγμή.

Το μήνυμα που στέλνω σε όλους είναι ΥΠΟΜΟΝΗ και όλα θα πάνε καλά αδελφοί μου.

ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ. Κάποια πράγματα είναι γραπτά να συμβούν.

Συνεχίστε να είστε συμπονετικοί ακόμα και με αυτούς που μπορεί να μην σας κατανοούν ακόμα, μην αλλάζετε την ποιότητά σας, Υπάρχουν άνθρωποι εκεί έξω που σας έχουν ανάγκη.

I don’t know if I have similarities, that’s what people will say. I hope i have some of the positive elements of his character or get them at some point.

The message I’m sending to everyone is SUPPORT and everything will be fine, my brothers.WHAT IS TO BE DONE. Some things are written to happen.

Keep being compassionate even with those who may not understand you yet, don’t change your quality, there are people out there who need you.

As for any human being, every day is not the same for me. I like to have positive people around me.