Γεράσιμος Σοφιανός: “Επιλογές που κάνουμε δίχως πάθος, είναι καταδικασμένες στην μετριότητα”

του Παναγιώτη Κ. Σπανού

320
“Φωτογραφίες: Έλενα Μπονέλη”

Ο Γεράσιμος Σοφιανός, όπως και στην παράσταση που πρωταγωνιστεί «Συνοικία το Όνειρο», είναι ένας άνθρωπος που με τους τρόπους του, την ευγένεια του αλλά και την αφοσίωση του, έχει καταφέρει να δημιουργήσει το δικό του όνειρο όλα αυτά τα χρόνια στο χώρο της υποκριτικής.

Ένας άνθρωπος ήπιων τόνων. Τα λόγια του είναι μετρημένα και πολύ συγκεκριμένα. Μα πάνω από όλα σωστά.

Η γνωριμία μας έγινε μέσω των social media. Εγώ ως γνωστός άνθρωπος που κάποτε παρακολουθούσε τηλεόραση, τον αναγνώρισα κατευθείαν καθώς τον θυμόμουνα από τη συμμετοχή του στο Μπρούσκο.

Πλέον η αλήθεια είναι πως δεν παρακολουθώ ιδιαίτερα τηλεόραση γιατί δεν βρίσκω κάποιο λόγο, θεωρώ πως έχει χαλάσει λίγο το περιεχόμενο της. Προτιμώ να ενημερώνομαι από συγκεκριμένες εφημερίδες και συγκεκριμένα site.

Γιατί το λέω αυτό? Γιατί προτιμώ να γνωρίζω ανθρώπους της τηλεόρασης πίσω από τις κάμερες. Μακριά από τα φώτα. Εκεί λάμπει ο πραγματικός χαρακτήρας των ανθρώπων. Μέχρι τώρα όσους γνώρισα ήταν όλοι τους αξιόλογοι. Όλοι τους άνθρωποι με αρχές.

Ο Γεράσιμος ήταν ένας από αυτούς. Φυσικά δεν ξεχνάω να τον ευχαριστήσω για όλα. Για το χρόνο του, τις απαντήσεις του, την όρεξη του. Δεν υπάρχει μεγαλύτερο κίνητρο για έναν άνθρωπο από τον σεβασμό που του δείχνουν άλλοι άνθρωποι.

Το ποιος είναι ο Γεράσιμος Σοφιανός θα το δείτε στην συνέντευξη παρακάτω. Μου μίλησε για τις καλλιτεχνικές του ανησυχίες, τις παραστάσεις που θα συμμετάσχει, την πανδημία του Covid. Από τις απαντήσεις του φαίνεται ένας άνθρωπος μελετημένος, σοβαρός και με σεβασμό προς κάθε άνθρωπο που έρχεται σε επαφή μαζί του.

Κάθε νέα γνωριμία και ένας νέος ορίζοντας.

Για να μην χρονοτριβούμε πάμε να δούμε τι μου είπε για λογαριασμό του Lay-Out.gr.

  • Καλησπέρα Γεράσιμε και καλώς όρισες στη σελίδα του Lay-Out.gr.  Σε ευχαριστώ πολύ που αποδέχτηκες την πρόταση μου να πραγματοποιήσουμε την παρούσα συνέντευξη. Το πρώτο πράγμα που θα ήθελα να σε ρωτήσω είναι. Πότε πήρες την απόφαση να ασχοληθείς με την υποκριτική και πως θυμάσαι τα πρώτα σου βήματα?

Κι εγώ σ΄ ευχαριστώ για την πρόσκληση. Να είσαι καλά.

Το μικρόβιο της υποκριτικής το διέκρινα στον εαυτό μου από την παιδική ηλικία. Το εξέφρασα όμως λίγα χρόνια αργότερα. Εφαλτήριο για να ασχοληθώ επαγγελματικά με την υποκριτική, υπήρξε η παράσταση “Ο θάνατός του εμποράκου” του Α. Μίλλερ, σκηνοθεσία Γ. Ιορδανίδη – 2009, η οποία με μάγεψε. Τα πρώτα βήματα ωστόσο στο χώρο του θεάτρου, σε ερασιτεχνικό επίπεδο, τα είχα κάνει μερικά χρόνια πριν σε διάφορες θεατρικές ομάδες της Πάτρας, από όπου κατάγομαι.

  • Θα σε γυρίσω λίγο χρόνια πίσω στην σειρά Μπρούσκο. Μπρούσκο σημαίνει πάθος. Τι σημαίνει για εσένα το πάθος και πόσο σημαντικό είναι να έχει κάποιος πάθος στη ζωή του?

Δεν είναι της παρούσης να μιλήσω για τη σειρά.  Μπρούσκο όντως σημαίνει πάθος. Πάθος για εμένα είναι “ορμή του θέλω”. Αλίμονο σε επιλογές που κάνουμε δίχως πάθος, είναι καταδικασμένες στην μετριότητα.

  • Αυτό τον καιρό τι ετοιμάζεις καλλιτεχνικά;

Είμαι πολύ χαρούμενος που αυτή την περίοδο συνεργάζομαι με έναν πολύ δημιουργικό και ευχάριστο θίασο που απαρτίζεται από τους ηθοποιούς Μάνο Βακούση, Γιωργή Τσαμπουράκη, Μαρία Φιλίππου,Χαρά Μάτα Γιαννάττου, Κώστας Φλωκατούλα, Δημήτρη Καραμπέτση, Κατερίνα Σπάρταλη κάνοντας πρόβες και ετοιμάζοντας την παράσταση Συνοικία το όνειρο ,σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη ,στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο με τη μουσική του Μίκη Θεοδωράκη. Τα τραγούδια της παράστασής μας θα ερμηνεύσουν ο Ζαχαρίας Καρούνης και η Σοφία Μιχαηλίδη. Το έργο μας φυσικά βασίζεται στην ομώνυμη πολύ γνωστή ταινία του Αλέκου Αλεξανδράκη, θα ξεκινήσει 30 Οκτωβρίου και θα παίζουμε Τετάρτη 19.00, Πέμπτη 21.00, Παρασκευή 19.00, Σάββατο 19.00 και Κυριακή 20.00.

Επίσης τέλος Νοεμβρίου θα παρουσιάσουμε στην Πάτρα τον Αγαμέμνονα του Γ. Ρίτσου, στο θέατρο Λιθογραφείον, σκηνοθεσία Δ. Γεωργαλά. Θα ακολουθήσουν παραστάσεις και στην Αθήνα.

  • Στο βιογραφικό σου κάποιος θα δει πως έχεις τελειώσει πολιτικός μηχανικός. Σε πολλές πόλεις βλέπουμε εγκαταλελειμμένα κτίρια που κάποιοι μάλιστα τα αποκαλούν και «ωρολογιακές βόμβες». Τι μέτρα πιστεύεις πρέπει να λάβει η πολιτεία γι`αυτά και πως πιστεύεις μπορούν να αξιοποιηθούν τα εν λόγω κτίρια?

Δυστυχώς τα εγκαταλελειμμένα κτίρια είναι μια πραγματικότητα σε πολλές μεγάλες πόλεις στην Ελλάδα. Κατά τη γνώμη μου θα πρέπει να δοθούν επιχορηγήσεις για την ανακατασκευής τους και κίνητρα για τη χρήση τους.

  • Ποια λάθη πιστεύεις γίνονται στην Ελλάδα σε θέμα Τέχνης?

Αυτή την περίοδο βλέπω μια απαξιωτική στάση της πολιτείας για την τέχνη και ειδικότερα για το θέατρο και τα μουσικά θεάματα, εξαιτίας του προβλήματος που έχει προκύψει από τον κορωναϊό, κάτι το οποίο με λυπεί. Έχουμε διανύσει ήδη το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου και δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα ένα επίσημο πρωτόκολλο για τον τρόπο λειτουργίας των εσωτερικών θεατρικών χώρων, τη στιγμή που πολλές παραστάσεις ήδη προετοιμάζονται για τη νέα θεατρική σεζόν ενώ πολλές είναι ήδη έτοιμες και δεν μπορούν να ξεκινήσουν λόγω του γεγονότος ότι δεν υπάρχει κάποια επίσημη απόφαση από το υπουργείο πολιτισμού. Η τέχνη και ειδικότερα το θέατρο αποτελεί όμως ψυχικό αντισηπτικό…

  • Τι πιστεύεις ότι χρειάζεται να έχει κάποιος για να ξεχωρίζει στο χώρο της ηθοποιίας και πως έχεις καταφέρει να αντιμετωπίζεις τις δυσκολίες που προκύπτουν στο χώρο εργασίας σου?

Για να ξεχωρίσει κάποιος σε αυτή τη δουλειά, θεωρώ ότι χρειάζεται ταλέντο, τύχη, εργατικότητα και γερό στομάχι. Όσον αφορά τις όποιες δυσκολίες τις αντιμετωπίζω με υπομονή και επιμονή.

  • Πως βίωσες και πως βιώνεις την κατάσταση με τον κορωναϊό? Κάποιοι λένε πως μας στερείται η ελευθερία. Τι σημαίνει για εσένα η λέξη ελευθερία και ποια είναι η γνώμη σου για όλα αυτά που ακούς και βλέπεις?

Νομίζω ότι αυτή την περίοδο απειλούμαστε από έναν αόρατο αλλά και άγνωστο εχθρό και κάθε μέρα ψάχνουμε νέα όπλα να τον αντιμετωπίσουμε. Τα δεδομένα συνεχώς αλλάζουν κάτι το οποίο και δημιουργεί σύγχυση σε όλους μας. Την κατάσταση με τον κοροναϊό την βιώνω με προσοχή και επιφύλαξη. Ελευθερία για εμένα είναι να μπορώ να δρω κατά βούληση. Βεβαίως στην παρούσα φάση μας στερείται αρκετά. Η κοινωνική αποστασιοποίηση, το αντισηπτικό και η μάσκα είναι πλέον νέα δεδομένα στη ζωή μας.

Θεωρώ όμως ο θόρυβος που δημιουργείται γύρω από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα είναι πολύ  έντονος, που απώτερο σκοπό έχει να επιφέρει νέα οικονομικά δεδομένα παγκοσμίως.

  • Ποιος ρόλος από όσους έχεις υποδυθεί σου έχει διδάξει μαθήματα ζωής?

Όλοι οι ρόλοι έχουν να διδάξουν κάτι, αποτελούν ανθρώπινες συμπεριφορές είτε συμφωνείς ως  στάση ζωής, είτε όχι. Ο πρώτος μου ρόλος, του Οδυσσεβάχ της Ξ. Καλογεροπούλου, αποτέλεσε ένα σημαντικό μάθημα ζωής για την προσήλωση του στο στόχο του και τις θυσίες που αυτός ο στόχος απαιτεί.

  • Τι σημαίνει για εσένα ο έρωτας και γιατί πιστεύεις οι άνθρωποι κάποιες φορές εγκλωβίζονται σε τοξικές σχέσεις?

Για εμένα έρωτας είναι μια σφοδρή επιθυμία, είναι έκσταση κι ελευθερία.

Θεωρώ ότι οι άνθρωποι εγκλωβίζονται σε τοξικές σχέσεις από τη δύναμη της συνήθειας.

  • Αν ήσουν Θεός για μια εβδομάδα τι θα άλλαζες στον κόσμο?

Θα δημιουργούσα ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης για όλο τον πλανήτη.

  • Βλέπουμε ορισμένες φορές να βγαίνουν στο σανίδι άνθρωποι οι οποίοι δεν έχουν κάποιο πτυχίο υποκριτικής. Άλλες φορές πάλι προτιμούνται λόγω απήχησης στο κοινό ή εξαιτίας κάποιων προτύπων. Σε ενοχλεί όλο αυτό ή δεν έχεις κάποιο πρόβλημα?

Ναι είναι αλήθεια ότι παρατηρείται αυτό το φαινόμενο αρκετά συχνά. Αν κάποιος είναι καλός στη δουλειά του, αυτό θα το δείξει η διάρκειά του. Διαφορετικά, θα είναι ένα πυροτέχνημα που όσο γρήγορα θα ανάψει, το ίδιο άμεσα θα σβήσει. Αυτό που προσωπικά με ενοχλεί πολύ, είναι η έλλειψη παιδείας που υπάρχει σε αρκετές τέτοιες περιπτώσεις.

Στη σημερινή τηλεόραση βλέπουμε πολλά τούρκικα σήριαλ. Μετά τις εξελίξεις με την Τουρκία κάποιοι λένε για μποϋκοτάζ σε αυτά. Θεωρείς ότι κάνουν ζημιά στην ελληνική τηλεόραση και τις ελληνικές παραγωγές? Ποια είναι η γνώμη σου επ`αυτού.

Παρά το γεγονός ότι ο αριθμός των τουρκικών σειρών μειώνεται στην ελληνική τηλεόραση τα τελευταία χρόνια, δεν παύουν όμως να κατέχουν μια σημαντική θέση σε αυτή. Αυτό συμβαίνει γιατί το κόστος προβολής μια τούρκικης σειράς από ένα κανάλι είναι αρκετά μικρότερο από το κόστος παραγωγής μιας ελληνικής σειράς. Ναι κάνουν μεγάλη ζημιά, αν σκεφτούμε πόσες θέσεις εργασίας καλύπτει μια ελληνική τηλεοπτική σειρά. Όμως η παραγωγή της ελληνικής μυθοπλασίας αυξάνεται την φετινή σεζόν κι αυτό αποτελεί μια σημαντική απάντηση καθώς κι  ένα αισιόδοξο μήνυμα για τη νέα τηλεοπτική πραγματικότητα.

  • Έχεις δεχτεί ποτέ σου απειλητικά μηνύματα ή σου έχει συμβεί κάποιο άβολο σκηνικό σε παράσταση και πως το αντιμετώπισες?

Ναι έχω δεχτεί. Ήμουν και σε πιο νεαρή ηλικία, οπότε μπορώ να πω ότι ένιωσα μια ανησυχία. Παρόλα αυτά το αντιμετώπισα με ψυχραιμία. Κάποιο άβολο σκηνικό σε παράσταση δεν μου έχει τύχει.

  • Τι θα ήθελες να έχει η ελληνική τηλεόραση που θεωρείς ότι λείπει και θα επιθυμούσες να δεις?

Θα ήθελα να έχει ελληνική μυθοπλασία υψηλότερου επιπέδου. Θεωρώ ότι η αρχή έχει ήδη γίνει με κάποιες σειρές. Εύχομαι να υπάρξουν κι άλλες αντίστοιχες αλλά και καλύτερες παραγωγές.

  • Γεράσιμε να σε ευχαριστήσω πολύ για την τιμή που μου έκανες να μου παραχωρήσεις αυτή τη συνέντευξη. Ήταν μεγάλη μου χαρά και ελπίζω η φιλοξενία στο Lay-Out να σε άφησε ικανοποιημένο. Ποιο είναι το μήνυμα που θα ήθελες να αφήσεις στον κόσμο που θα διαβάσει τη συνέντευξη μας.

Κι εγώ ευχαριστώ για την ζεστή φιλοξενία.

Το μήνυμα που θα ήθελα να στείλω, είναι σε αυτή τη νέα πραγματικότητα που ζούμε ας βοηθούμε περισσότερο ο ένας τον άλλον και ας είμαστε αισιόδοξοι. Όλα μπορούμε να τα πάμε λίγο καλύτερα.

 

“Φωτογραφίες: Έλενα Μπονέλη”