Χωριάτικη σαλάτα, το φετίχ του καλοκαιριού..

της Ελπίδας Παπαδανιήλ

474

Η χωριάτικη σαλάτα «πρωταγωνίστρια» του Kαλοκαιριού - AgrinioTimes.gr

Χωριάτικη, ελληνική, αγγουροντομάτα, χωριάτικη σκέτη ή famous Greek salad, όπως και αν την πούμε αποτελεί το φετίχ του ελληνικού καλοκαιριού.

Η ελληνική χωριάτικη σαλάτα είναι γνωστή διεθνώς. Συγκαταλέγεται ανάμεσα στα φαγητά που θυμίζουν καλοκαίρι και μάλιστα επάξια κατέχει την πρώτη θέση!

Ένα πιάτο γεμάτο δυνατές γεύσεις, χρώματα και αρώματα, μοστράρει σε κάθε καλοκαιρινό τραπέζι.

Η συνταγή εξαιρετικά απλή: Ντομάτα, Αγγούρι, Κρεμμύδι, Πιπεριά, Φέτα, Ελαιόλαδο, Ρίγανη, ελάχιστο Ξύδι, Αλάτι.

Αποτελεί ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα φαγητά που μπορεί κάποιος να γευτεί σε όλα τα εστιατόρια. είτε με την κλασσική του μορφή είτε και σε εναλλακτικές μορφές.

Είναι γεγονός ότι η χωριάτικη σαλάτα είναι το σήμα κατατεθέν της Ελληνικής Διατροφής και αδιαμφισβήτητα η βασίλισσα του καλοκαιριού.

Σημαντική η θέση της στο τραπέζι μας ιδιαίτερα κατά την περίοδο του Covid λόγω της μεγάλης θρεπτικής της αξίας.

Πότε όμως η χωριάτικη σαλάτα εμφανίστηκε στο τραπέζι μας και έγινε αναπόσπαστο κομμάτι της διατροφικής μας κουλτούρας;

Την εμφάνισή της στις ταβέρνες και τα εστιατόρια την έκανε τις δεκαετίες του ‘60 και του ‘70. από τότε η ετοιμασία της αλλά και το σερβίρισμά της αποτελούν ιεροτελεστία, καθώς το πιάτο καταφέρνει να παντρέψει απλά υλικά με απλότητα αλλά και μεγαλοπρέπεια.

Η ιστορία της ξεκινά τα τελευταία διακόσια χρόνια με κύρια πρωταγωνίστρια την ντομάτα, η οποία βοτανολογικά ανήκει στα φρούτα. Από το 1818 όμως που έκανε την εμφάνισή της στη χώρα μας κατάφερε να σταθεροποιήσει τη θέση της στην ελληνική κουζίνα.

Δε θα μπορούσαμε να κλείσουμε αυτό το σύντομο αφιέρωμα στη χωριάτικη σαλάτα χωρίς να αναφέρουμε κάποια σημαντικά στοιχεία για τη θρεπτική της αξία.

Η γνωστή μας ντομάτα είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά (λυκοπενιο, β-καροτενιο, βιταμίνη C) και συμβάλει στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης ειδών καρκίνου όπως του προστάτη, του δέρματος και του μαστού!

Το ελαιόλαδο με τη σειρά του είναι πλούσιο σε βιταμίνη Ε και πολυφαινόλες, οι οποίες έχουν ισχυρή καρδιοπροστατευτική δράση.

Τα αγγούρια, τα οποία είναι χαμηλά σε θερμίδες αλλά περιέχουν πολλές βιταμίνες και μέταλλα και υψηλή περιεκτικότητα σε νερό.

Τα κρεμμύδια περιέχουν μικρές ποσότητες ασβεστίου, σιδήρου, φυλλικού οξέος, μαγνησίου, καλίου και αντιοξειδωτικών.

Οι ελιές, οι οποίες είναι πλούσιες σε βιταμίνη Ε

Η πράσινη πιπεριά με ελάχιστες θερμίδες και πλούσια σε βιταμίνη C και αντιοξειδωτικά στοιχεία.

Η φέτα, οποία παρέχει πρωτεΐνες, ασβέστιο, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, βιταμίνη Α και σίδηρο.

Συχνά προστίθεται και ρίγανη της οποίας τα οφέλη στην υγεία μας είναι πολλαπλά.

Όπως και αν την προτιμάτε, απλή, παραδοσιακή ή σε διάφορες εναλλακτικές μορφές η χωριάτικη σαλάτα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το καλοκαίρι μας, την παράδοσή μας αλλά και με την υγεία μας.