«Αποφασίσαμε την ακύρωση του διαγωνισμού, καθώς δεν υπήρχε σαφής ορίζοντας απεμπλοκής του έργου», λέει ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εργων, Γιώργος Καραγιάννης, σημειώνοντας ότι στόχος είναι να επαναδημοπρατηθεί το έργο μέσα στο επόμενο δίμηνο.
Την αισιοδοξία της εκφράζει η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ότι οι προσφυγές δεν θα σταθούν εμπόδιο στην επαναδημοπράτηση, μέσα –στο επόμενο δίμηνο– του διαγωνισμού για την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Ακτίου – Αμβρακίας.
Το υπουργείο υπερασπίζεται την επιλογή της ακύρωσης του διαγωνισμού, υποστηρίζοντας ότι η δικαστική τροπή δεν επέτρεπε έναν σαφή χρονικό ορίζοντα για τη συνέχιση του έργου. Σε πρώτο επίπεδο, πάντως, η υπόθεση θα κριθεί την επόμενη Τετάρτη.
Προχθές, η Αρχή εξέτασης προδικαστικών προσφυγών έκανε προσωρινά δεκτή αίτηση της GD Infrastrutture κατά της απόφασης του υπουργείου Υποδομών να ακυρώσει τον διαγωνισμό-σκούπα για τον οδικό άξονα Ακτιο – Αμβρακία, μέχρι να εξετάσει την κύρια προσφυγή της στις 13 Φεβρουαρίου. «Εκτιμούμε ότι τελικά δεν θα υπάρξει πρόβλημα», λέει στην «Κ» ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εργων, Γιώργος Καραγιάννης. «Αποφασίσαμε την ακύρωση του διαγωνισμού, καθώς δεν υπήρχε σαφής ορίζοντας απεμπλοκής του έργου. Επιπλέον, έληξαν οι εγγυητικές επιστολές των εταιρειών που διεκδίκησαν το έργο. Στόχος μας είναι το έργο να επαναδημοπρατηθεί μέσα στο επόμενο δίμηνο σε μια φάση, με βάση το κατ’ αποκοπήν τίμημα, ώστε να υπάρξει ταχύτερα ανάδοχος. Το έργο συνεχίζεται ως “γέφυρα” από το προηγούμενο ΕΣΠΑ και πρέπει να ολοκληρωθεί το αργότερο έως το 2023». Ο κ. Καραγιάννης δεν επιθυμεί να σχολιάσει την κίνηση της GD Infrastrutture (η οποία συνεργάζεται στην Ελλάδα με τον Πρόδρομο Εμφιετζόγλου της «Μηχανικής»), όμως στο υπουργείο είναι διάχυτη η δυσφορία, καθώς θεωρείται ότι είναι η μόνη εταιρεία που δημιουργεί διαρκώς προσκόμματα.
Από το 2009
Η ακύρωση του διαγωνισμού είναι το τελευταίο επεισόδιο σε μια υπόθεση που ξεκίνησε πριν από μία δεκαετία. Η οδική σύνδεση του Ακτίου – Αμβρακίας, μήκους 48,5 χλμ., δημοπρατήθηκε το 2009 χωρισμένη σε 4 τμήματα και ανατέθηκε το 2010 (με τεράστιες εκπτώσεις, 50-51%) και συνολικό προϋπολογισμό 142 εκατ. Ανάδοχος στα πρώτα τρία ήταν η ΑΕΓΕΚ και η θυγατρική της «Ιόνιος», ενώ στο τέταρτο η ιταλική Consorzio Stabile Italimprese. Τα έργα βάλτωσαν για πολλούς λόγους: από την κακή οικονομική κατάσταση των αναδόχων, έως την καθυστέρηση των μελετών, των απαλλοτριώσεων, τα γεωλογικά προβλήματα.
Το 2018 το υπουργείο Υποδομών αποφάσισε να υποκαταστήσει την ΑΕΓΕΚ με την ΑΚΤΩΡ (για τα πρώτα 22,5 χλμ.) και το έργο που ολοκληρώθηκε και δόθηκε στην κυκλοφορία τον Απρίλιο του 2019 (εκκρεμεί η οριστική του παραλαβή από το Δημόσιο). Παράλληλα, τον Μάιο του 2018 αποφάσισε να προκηρύξει διαγωνισμό-σκούπα για την ολοκλήρωση του υπολοίπου, με την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-ΤΕΡΝΑ να αναδεικνύεται προσωρινός ανάδοχος (έκπτωση 49,85%, ή 53,9 εκατ.). Ο δεύτερος κατά σειράν μειοδότης, η εταιρεία GD Infrastrutture κατέθεσε αίτηση αναστολής στο Συμβούλιο της Επικρατείας, η οποία έγινε εν μέρει δεκτή στο τέλος του προηγούμενου έτους (αρ. απόφασης 40/2019), «παγώνοντας» τον διαγωνισμό. Κατόπιν, η εταιρεία κατέθεσε και αίτηση ακύρωσης της απόφασης του υπουργείου (κύρια προσφυγή). Το ζήτημα που τέθηκε ήταν κατά πόσον οι δύο κατασκευαστικές έλαβαν ουσιαστικά μέτρα αυτοκάθαρσης, μετά την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού με την οποία καταδικάστηκαν για τη συμμετοχή τους σε «καρτέλ» για τα δημόσια έργα.
Η απόφαση εκδικάστηκε τον Ιούλιο του 2019, ωστόσο η απόφαση δεν έχει ακόμα εκδοθεί. Να σημειωθεί ότι προσφυγή κατέθεσε και η εταιρεία που είχε έρθει τρίτη στον διαγωνισμό, για την κατάταξή της. Το υπουργείο Υποδομών, κρίνοντας ότι η υπόθεση θα «σέρνεται» επί μακρόν στα δικαστήρια, δεν ζήτησε την ανανέωση των εγγυητικών επιστολών των συμμετεχόντων (που έληξαν στο τέλος του προηγούμενου έτους) και κατόπιν στις 9 Ιανουαρίου 2020 ακύρωσε τον διαγωνισμό.